Suikerbuns (Rusland)



Vrijdag, zoetebakdag bij mij. Ik kwam deze broodjes tegen op een Russische pagina en ik wou er meteen mee aan de slag gaan. Ik heb het recept een beetje veranderd. In het oorspronkelijke recept worden de broodjes met olie ingesmeerd en dan met kristalsuiker bestrooid. Ik heb een mengsel van boerenboter met donkerbruine suiker gebruikt.

  • 600g tarwebloem
  • 3el kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 30g verse gist of 10g droge gist
  • 60g zachte boter
  • 5g zout
  • 2 eieren
  • 250ml lauwe melk
Voor de vulling:
  • 100g donkerbruine suiker
  • 50g zachte boter
  • 1 ei voor de afwerking
Los de gist samen met 1el suiker op in de lauwe melk. Laat 15 min. rusten zodat de gist in werking komt. 

Meng in je kom de eieren samen met de rest van de suiker, vanillesuiker, boter en het zout. Voeg het gistmengsel toe en roer goed. Voeg de bloem toe en kneed tot een mooi soepel deeg. Doe het deeg in een met olie ingevette kom en dek af. Laat het 90 min. rijzen. Het deeg zou verdrievoudigd moeten zijn.
Roer de boter zacht samen met de suiker. Verdeel je deeg in 15 porties van ongeveer 70g., rol ze uit en smeer op elke portie wat van het botermengsel.  
Rol het lapje op tot een sigaar


Plooi beide uiteinden naar het midden naar onderen

 Geef langs beide kanten een insnijding maar niet helemaal tot het midden

Draai de vier hoeken een kwartslag naar buiten
Leg de koeken op bakpapier op een bakplaat en laat 20 min. rijzen. Bestrijk ze met eigeel en besprenkel ze met wat kleine parelsuiker.

Bak af in een voorverwarmde oven van 190°C gedurende 20 min.

Laat afkoelen op een rooster.


Reacties