Hot dog buns New England style (USA)


Al vaak werd er mij gevraagd om hotdogbuns te maken maar de paar pogingen die ik al ondernam waren toch niet echt bevredigend. Ik slaagde er niet in om die mooie uniforme slanke broodjes te vormen. Tot mijn frustraties.
Ik ben dan een poosje op zoek geweest naar een bakvorm maar ik kwam telkens op Amerikaanse websites terecht die ofwel niet verzonden naar België ofwel hoge kosten hiervoor aanrekenden. Tot ik per toeval op een webpagina uit de UK stootte die wereldwijde verzending doet. Bakerybits biedt een uitgebreid gamma aan van professionele gereedschap tot ingrediënten voor de artisanale thuisbakker en dit nog aan mooie prijzen ook. Een aanrader. New England style buns worden voor gebruik nog eens snel langs beide zijkanten geroosterd wat een krokant kantje aan het voor de rest zachte broodje geeft.
  • 315g tarwebloem
  • 16g maïzena
  • 15g melkpoeder
  • 15g suiker
  • 18g verse gist of 6g droge gist
  • 40g zachte ongezouten boter
  • 220g lauwe melk
  • 6g zout
Los de gist op in de melk. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed tot een soepel deeg. Maak een bol van het deeg en doe die in een met olie ingevette kom. Dek af met vershoudfolie en laat 1 uur rijzen of tot dubbele volume. 

Verdeel het deeg in tien gelijke porties en vorm ze tot smalle rolletjes. Plaats in elke uitsparing een rol. Dek af en laat 45-60 min. rijzen. 

Bestrijk de broodjes met eigeel en bak ze 18 min. in een voorverwarmde oven van 190°C.

Smeer de broodjes onmiddellijk in met gesmolten boter van zodra ze uit de oven komen. Laat een minuut of 5 afkoelen in de vorm en leg ze dan op een rooster om volledig af te koelen. 



Reacties