Sherpabrood



Sherpa is een premix 30% van Dossche Mills. Dit betekent dat je maar 30% van deze mix moet gebruiken en aanvullen met 70% witte tarwebloem. Hiervoor koos ik voor de witte Camp Rémy variant. Hierdoor krijg je een licht meergranenbrood vol lijnzaadjes, sesamzaadjes en zonnebloempitten. Camp Rémy is een traditionele Belgische tarwevariëteit genoemd naar het Franse dorpje. Het is van superieure kwaliteit. Omdat de gewassen een heel goede weerstand hebben tegen ziektes, moeten er minder meststoffen en pesticiden worden gebruikt tijdens het kweekproces. Iets wat onze gezondheid toch ten goede komt. Ik heb mijn brood in een Tabatière gevormd, na het opbollen en voor de tweede rijs, rol je een lange kant van je brood uit tot een platte ovaal. Dat plooi je dan over de rest van je bol zodat hij een soort van 'afdakje' krijgt.

  • 150g Sherpa premix
  • 350g Camp Rémy witte tarwebloem
  • 290ml lauw water
  • 12g verse gist
  • 8g zout
Los de gist op in het lauwe water. Voeg de bloem en het zout toe. Meng 2 min. op de traagste stand, daarna 8 minuten op middelmatige snelheid.

Doe het deeg in een ingevette kom en dek af met vershoudfolie (tip: ik gebruik hiervoor wegwerp douchemutsen, spotgoedkoop te verkrijgen op Aliexpress). Laat het deeg 20 min. rusten, sla het nog eens door en vorm een bol. Geef het deeg nog eens een bolrijs van 20-25 min.

Duw de lucht uit je deeg en vorm je brood naar wens. Ik heb het brood in mijn broodbakbol gebakken. Laat het brood 45-60 min. rijzen.

Bak het brood af in een voorverwarmde oven van 230°C (hetelucht indien gebruik van de broodbakbol, gebruik je een open vorm kies dan voor conventioneel) gedurende 30-35 min. Haal het deksel van de bol en laat nog een paar minuutjes verder bakken tot je brood een mooie korstkleur heeft.

Haal uit de vorm en koel af op een rooster.


Reacties