Kramiek (België)


Als de bakkriebels mij weer beginnen te kietelen, maar ik heb eigenlijk nog geen nood aan een gewoon brood omdat er nog genoeg op voorraad is, dan dwalen mijn gedachten af naar een zoete heerlijkheid. Inspiratie zal ik wel opdoen in de talrijke bak- en broodboeken die ik heb. Als ik dan mijn boekenkast open, betrap ik mezelf er op dat mijn handen wel heel vaak blijven rusten bij de boeken van Stefan Elias. Ik kan echt wegdromen als ik in de Blochtrilogie of het Belgisch Bakboek begin te bladeren. Nostalgie ook vooral, het lijkt soms alsof ik naar mijn jeugdjaren terugkeer. Geen recepten waar ingewikkelde technieken voor nodig zijn, geen ingrediënten waar je vijf winkels voor moet aflopen voor je ze vindt maar eerlijke ambacht. Eén voor één passeren ze voorbij, Brugse kletskoppen, Gentse bolussen, koekebrood, rozijnenkoeken, zoetekoek, mattentaarten, speculoos....
Voor ik besef zijn we al een paar uur later en rest er mij geen tijd meer om aan de bak te gaan maar ik heb evengoed genoten van al die lekkere dingen te zien passeren. Vaak steek ik briefjes tussen mijn bakboeken van dingen wat ik interessant vind om op een later tijdstip klaar te maken. Wel het Belgisch Bakboek steekt vol met kleurige memobriefjes.

Vandaag had ik echter zin in een goeie 'roziennestuute' met beste boter. Het Belgisch Bakboek erbij genomen en daar vond ik een eenvoudig recept. Het is een basisrecept voor melkbrood, wat betekent dat je er talrijke varianten mee kan maken. Gaande van rozijnenbrood maar evengoed suikerbrood of chocoladebrood of zelfs rozijnenbolletjes. En aangezien ik in een hele zotte bui ben vandaag besloot ik niet voor de traditionele ronde of rechthoekige vorm te kiezen maar om het broodje te bakken in een kleine panettonevorm met een diameter van 12 cm.

Dit zou op geen enkele hobbybakker's boekenplank mogen ontbreken. Mocht je het nog niet hebben dan kan je misschien een hint geven aan je naasten als geschenktip voor de komende kerst- en feestdagen. 


  • 200g tarwebloem (ik koos voor een Canadese soort met een hoog eiwitgehalte)
  • 80g volle melk
  • 35g ei (weeg het af want 1 ei woog 50g bij mij)
  • 20g kristalsuiker
  • 25-30g verse gist of 8-10g droge gist
  • 4g zout
  • 40g zachte ongezouten boter (ik kreeg van Cathy kramiekboter en ik koos daar de helft van)
  • 120g rozijnen (hier gebruikte ik 60g gele en 60g blauwe)
  • 1 losgeklopt ei voor de afwerking
Verkruimel de gist in je kom en meng met de melk en het ei. Voeg de bloem, de suiker en het zout toe en meng tot een soepel deeg. Voeg de boter in kleine stukjes toe. Aangezien mijn Bosch Mum problemen heeft om kleine hoeveelheden deeg mooi samen te kneden, heb ik hier voor het kneedapparaat gekozen wat iedereen heeft namelijk mijn handen. Kneed tot een mooi deeg, als het wat teveel kleeft, voeg je een lepel bloem toe. Meng als laatste de rozijnen in het deeg. 

Laat het deeg een tiental minuten rusten en vorm het dan tot een bol. Leg het in een met olie ingestreken kom en laat afgedekt nog 20 min. rijzen. 

Duw de lucht uit het deeg en geef het de gewenste vorm. Laat het afgedekt nog eens 60-70 min. rijzen.

Bestrijk het deeg met het losgeklopt ei en bak het in een voorverwarmde oven van 190°C conventioneel gedurende 25-30 min. 

Laat afkoelen op een rooster. 

Update: deze werd met 200g rozijnen gebakken ipv 120g, voor de rest hetzelfde recept.


Reacties