Sesam speltbrood



Ooit kocht ik verkeerdelijk een zak speltbloem van 5kg, ik dacht dat ik gewone tarwebloem had gekocht maar merkte pas thuis mijn vergissing op. Nu had ik al eerder een poging gedaan om speltbrood te bakken maar ik vond het nogal compact en zo had ik die zak wat achteruit geschoven. Tot ik ze vanmiddag nog eens vast had en bedacht dat ik ze misschien kon mengen met andere bloem. Zo ontstond dit brood met een gunstig resultaat. 
  • 300g speltbloem
  • 200g Vitar krokant bloem (pistoletbloem)
  • 300ml lauw water
  • 21g verse gist
  • 2el boter
  • 15g backmalz voor wit brood
  • 7g zout
  • flinke schep geroosterde sesamzaadjes
Los de gist op in het lauwe water. Voeg de bloem, backmalz, het zout en de boter toe. Kneed tot een soepel deeg. Voeg als laatste de sesamzaadjes toe bij het deeg en kneed nog eventjes door. 

Doe het deeg in een met olie ingevette kom en laat 20 min. rusten. Bol het op en geef het nog een bolrijs van 20-25 min.

Duw de lucht uit het deeg en vorm een bol. Snijd het deeg volgens inspiratie in en plaats het op de plaat van de broodbakbol. Laat 15 min. rusten met het deksel op de bol. 

Zet de bol in een koude oven. Zet de stand op 240°C hetelucht en bak 45 min. met deksel. Haal het deksel er af en bak nog een paar minuten tot je brood een bruin korstje heeft.

Laat afkoelen op een rooster





Reacties