Speltbaguettes (Frankrijk)





De traditionele echte baguettes zijn langer dan deze maar mijn oven is gewoonweg niet breed genoeg om dergelijke broden te bakken. Nadat ik de rechthoekige Emile Henry broodbakvorm in gebruik had genomen, besloot ik om ook hun baguettesvorm aan te schaffen. De vorm past net in mijn oven en ik moet mij ook geen zorgen maken dat mijn deeg zou inzakken wanneer ik ze na de tweede rijs vanop een doek op een plaat zou moeten plaatsen. Neen, met deze vorm gebeurt de tweede rijs immers in de vorm met het deksel er op. Je kan met deze vorm drie baguettes van 200g/stuk tegelijk bakken.


  • 200g Vitar Krokant bloem
  • 175g speltbloem
  • 15g verse gist of 5g droge gist
  • 10g backmalz voor wit brood
  • 215g water
  • 7g zout
  • 1el smout
Los de gist op in het water. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed tot een soepel en zacht deeg in ongeveer 5 min. Bol het deeg op en doe het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat het deeg 40 min. rusten in een tochtvrije plaats.

Verdeel het deeg in 3 gelijke porties en bol ze op. Duw de bolletjes plat met je hand tot een ovaal de grootte van je hand. Rol verder uit met de deegrol tot de lap deeg net iets langer is dan de vorm waar het in moet.

Plooi het brood langs de langste zijde 2/3 naar binnen, plooi de andere zijde erover zodat je een rol bekomt. Bestuif de Emile Henry met bloem of bedek met bakpapier en leg de broden met de naad naar beneden in de inkepingen. Ik heb mijn broden nog besprenkeld met sesamzaadjes. Zet het deksel op de vorm en laat 20 min. rijzen.

Verwarm je oven voor op 250°C conventioneel. 

Bestuif de baguettes met water en maak diagonale inkepingen. Plaats de vorm in de oven, verlaag de temperatuur naar 240°C en bak de broden af. Na 25 min. neem je het deksel van de vorm en laat je de baguettes nog een 2-tal minuten verder bruinen. 

Neem de baguettes na het bakken onmiddellijk uit de vorm en laat ze afkoelen op een rooster. 

Reacties