Tulbandbroodjes


Ik vind het altijd leuk om, voor mij,  nieuwe manieren van het vormen van brood(jes) te ontdekken en  uit te proberen. Pinterest is hiervoor de ideale bron voor mijn ontdekkingstochten. Hoe meer je klikt op leuke creaties hoe meer nieuwe er te voorschijn komen. Soms kan ik me helemaal laten verdwalen in dat labyrint aan creaties en voor ik het weet zijn we een paar uurtjes later en een waslijst aan uit te proberen receptjes verder. Zo kwam ik ook deze broodjes tegen. Door de manier van insnijden en dan vormen, krijg je de illusie van een broodje in de vorm van een tulband. In het oorspronkelijk recept was er veel meer suiker toegevoegd aan het deeg maar aangezien ik ze wou serveren als lunchbroodjes heb ik mij beperkt tot 1 eetlepel. De broodjes worden verondersteld een krokante korst te hebben en een heel zachte kruim waar je de smaak van olijfolie subtiel in terugvindt. Door het bestrijken met roomboter, stijgt er een heerlijke geur van warme boter uit je oven tijdens het bakken. Dit recept is goed voor 10 broodjes.

  • 660g Vitar Krokant (pistoletbloem, bloem voor krokante broodjes...)
  • 21g verse gist of 7g droge gist
  • 300ml lauwe melk
  • 100ml olijfolie
  • 1 ei + 1 eiwit
  • 1 el suiker
  • 10g zout
Afwerking:
  • 1 eigeel
  • sesamzaadjes
  • 50g gesmolten boter
Los de gist op in de lauwe melk. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed ongeveer 10 min. op lage snelheid tot een zacht deeg. Doe het deeg in een met olie ingevette kom, dek de kom af en laat 1 uur rijzen.

Duw de lucht uit het deeg en verdeel het in 10 gelijke porties. Bol de porties op en laat de bolletjes 10 min. tot rust komen op je werkblad. Duw de bolletjes plat en rol ze uit tot een ovaal. 
Snij de ovaal in de lengte in reepjes van 1 cm. breed ongeveer. Ik gebruik hiervoor een pizzasnijder. Bestrijk de lapjes met wat gesmolten boter. 
Rol ze ietwat schuin op tot een sigaar.
Rol die als een slak op rond zichzelf en plaats op een met bakpapier beklede bakplaat. 
Laat de broodjes 40 min. rijzen. Bestrijk ze met de losgeklopte dooier en besprenkel met wat sesamzaadjes.

Bak gedurende 25 min.  af in een voorverwarmde oven van 200°C tot ze een mooie goudbruine korst hebben. 

Reacties