Mini baguettes met finot (Frankrijk)


Onlangs kocht ik een mini baguettes vorm op Amazon en dit is mijn eerste test ermee. Ik kocht ze eerlijk gezegd omdat ik vind van mezelf dat ik (nog) niet goed genoeg ben om ze mooi met de vrije hand te vormen waardoor er geen enkele hetzelfde model heeft. Nu hoor ik jullie denken, dit maakt net deel uit van het artisanale van zelf brood bakken, maar ik ben een beetje een controlefreak 😀

De vorm is van het merk Birkmann en kost ongeveer 15€. Er kunnen er twee naast mekaar op 1 niveau in mijn oven. Ze zijn geperforeerd waardoor een krokante korst wordt gegarandeerd.



Als deeg koos ik ervoor om pistoletbloem te vermengen met finot. Finot is een extra fijn gemalen semolina en wordt vaak gebruikt in de Marokkaanse keuken bij (plat)brood bereidingen. Het is dan ook gemakkelijk te verkrijgen in een Marokkaanse supermarkt.



  • 350g pistoletbloem
  • 100g finot
  • 220ml lauw water
  • 10g zout
  • 2 el olijfolie
  • 1 el honing
  • 15g verse gist of 5g droge gist
  • gele en zwarte sesamzaadjes
Los de gist op in het water en voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed tot je een homogeen deeg krijgt. Indien het deeg wat te droog aanvoelt kan je 1 of 2 el extra water toevoegen. Maak een bol van het deeg en doe het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat het op een warme plaats 1 uur rijzen. 

Duw de lucht uit het deeg en verdeel in 4 gelijke porties. Dit zal ca. 180g per portie zijn. Vorm ze tot een baguettesvorm en leg ze in de bakvorm. Maak de bovenkanten nat met een plantenspuit en verdeel er de sesamzaadjes over. Druk ze lichtjes aan. Dek af met vershoudfolie en laat opnieuw 1 uur rijzen. 

Maak inkepingen in de broodjes met een scherp mesje
Bak ze af gedurende 25-30 min. in een voorverwarmde oven van 220°C conventioneel of 200°C hetelucht. 

Laat afkoelen op een rooster. 





Reacties