Semolina triangel


Toen ik deze bloemmengeling voor semolinabrood in een reclamefolder van Aveve zag staan, moest ik deze halen. Toen ik in vroegere jaren brood bakte met een broodbakmachine met all in mixes, was ik niet zo enthousiast over de mixen van Aveve. Ik vond ze redelijk prijzig en ze vonden thuis het brood met de mix van Aldi van 0,59ct het lekkerst 😂

Gewoonlijk koop ik nu bloem van betere kwaliteit online maar aangezien ik een echte semolina liefhebster ben én van zaden en pitten, kon ik deze mengeling niet aan mij laten voorbijgaan. De mengeling wordt verkocht in zakken van 2,5kg en kost 5,55€. Ze bevat tarwebloem, durumtarwebloem (semolina dus voor 33%), roggebloem, durumtarwedesempoeder, tarwemout, zonnebloempitten, maïsgries, meloenpitten, lijnzaad, tarwegluten en enzymen.

Om te beginnen kan ik al vermelden dat de te gebruiken hoeveelheid voorgeschreven water, veel te veel is. Het deeg was veel te nat en de machine kon er geen grip op vinden. Ik heb flink wat extra bloem moeten toevoegen. Waar ze op de zak als richtlijn voor verwerking met de hand 300ml aangeven, kan ik jullie aanraden om met 270ml aan te vatten.

  • 270-300ml lauw water
  • 500g bloem voor semolinabrood
  • 21g verse gist of 7g droge gist
  • 15g vetstof (ik heb smout gebruikt)
  • 8g zout
Doe alle ingrediënten in de mengkom en kneed in 10 min. tot een soepel en homogeen deeg. Vorm een bol van het deeg en doe die in een met olie ingevette kom. Bedek met vershoudfolie of met een vochtige doek. Laat 45 min. rijzen. 

Duw de lucht uit het deeg en kneed een tweetal min. door. Vorm je brood en leg het in het rijsmandje met de naad naar boven. Dek af en laat rijzen tot verdubbeling in grootte (dit zal ongeveer weer 40 min. zijn).

Keer het mandje voorzichtig om op de plaat van de broodbakbol en bestuif met bloem. Snijd het brood in en zet het deksel op de bol. 

Bak gedurende 30 min. in een voorverwarmde oven van 230°C hetelucht. Neem het deksel van de bol en laat nog een paar min. zo verder bakken tot de korst mooi gebruind is. 

Laat afkoelen op een rooster.



Reacties