Pane con di lievito di birra (Italië)




Ik wou allang eens een brood uitproberen met biergist ipv bakkersgist. Maar tot nu toe vond ik altijd biergist in tabletten, eigenlijk dienstig voor natuurgeneeskunde. Tot ik deze Lievito di birra zag.










Meteen heb ik die meebesteld en gisteren werd mijn bestelling geleverd. Nog eventjes in mijn voorraadkast gerommeld en wat ingrediënten bij mekaar gezocht en zie hier de eerste test. Ik was toch vooral benieuwd of het deeg überhaupt ging rijzen met enkel een paar gram biergist.

  • 300g Typo 00 bloem
  • 200g Manitoba bloem
  • 4g biergist
  • 8g zout
  • 5g suiker of honing
  • 300g lauw water
  • 10g olijfolie
  • pompoenpitten
Voeg de gist en de suiker/honing bij het water en los op. Voeg niet meteen de hele hoeveelheid water toe maar houd zo'n 1/4 apart. Afhankelijk van de vochtopname van je bloem kan je de rest er beetje bij beetje bijvoegen. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed in zo'n tien minuten tot een soepel deeg.

Vorm een bol van het deeg en doe het in een met olie ingevette kom. Dek af en laat in een warme plaats rijzen tot het dubbele volume. Aangezien het kil weer is vandaag, heb ik het deeg in mijn rijskast gezet. Daar had het ongeveer 90 minuten nodig.

Duw de lucht uit je deeg en kneed het een minuutje goed door. Vorm een bol van het deeg en leg die in de broodbakbol. Zet het deksel op de bol en laat het brood een 45-60 minuten rijzen. 

Bestuif het brood met water en strooi er pompoenpitten over. Snijd het brood kruisgewijs in en zet de bol met deksel in een voorverwarmde oven van 230°C hetelucht. Bak 35 min. met deksel, neem het dan van de bol en laat het brood in nog een extra 5 min. mooi bruin bakken.

Leg het brood meteen op een rooster en laat afkoelen. 


Reacties