Peperkoek, zoetekoek, zeemkoek ...


Toen ik onlangs in mijn voorraadkast aan het rommelen ging, vond ik een paar potten honing terug die ik van mijn broer had gekregen. Honing die hij op zijn beurt kocht van een collega die als hobby het mooie ambacht van imker uitvoert.

Koolzaad-kers honing
Fam. Raes Dudzele-Brugge
Nu ben ik niet echt een liefhebber van honing in zijn pure vorm maar ik dacht bij mezelf dat daar toch wel iets lekkers mee te fabriceren moest zijn. Dus ging ik er wel eens over nadenken en de potten gingen terug achterin de kast...

Tot ik gisteren in wat bakboeken zat te bladeren en ik in het boek Bakken van Peter Balcaen een receptje voor peperkoek zag staan. Waarom dat niet eens uitproberen met die lekkere honing want wat is er nu mooier dan het bakken met ambachtelijke streekproducten? En zo'n sneetje zoetekoek met wat roomboter op weet ik wel te waarderen.


250ml melk
100g honing
1tl koekkruiden
30g boter
250g zelfrijzende bloem
120g donkerbruine suiker
parelsuiker


Warm de melk lichtjes op en smelt hierin de boter, honing en de kruiden. Roer in een kom de suiker onder de bloem en maak een kuiltje. Giet hierin het melkmengsel en meng alles goed onder mekaar. Ik heb onder het beslag een handvol parelsuiker nog gemengd maar dit is facultatief. 

Vet een cakeblik goed in of gebruik bakpapier en giet het beslag in de vorm. Bestrooi met parelsuiker en bak in een voorverwarmde oven van 170°C gedurende 50 min. 

Test met een prikker of de koek gaar is en zet de vorm op een rooster. Laat lichtjes afkoelen vooraleer je ontvormt. 

Reacties