Mini Danish met maanzaadvulling


Een poosje geleden kocht ik in de Poolse supermarkt dit blik met maanzaadvulling. Wat het precies was, wist ik niet maar het plaatje van het brood/cake/babka op het blik verraadde dat het 'iets om mee te bakken' was. Het blik verdween samen met de rest van de boodschappen in de voorraadkast en het was mij een beetje uit het gedacht gegaan. Tot ik vorige week wat uit de voorraad wou en ik dit blik helemaal achteraan geschoven in de kast terugvond. Tijd om hier eens mee aan de slag te gaan.

Het blik is van het merk Helio en als je op hun website kijkt, dan merk je dat ze nog andere lekkere vullingen hebben voor gebak (zie HIER). Wat is het nu precies? Vertaling van de ingrediëntenlijst zegt mij dat er oa blauw maanzaad, suiker, glucose, rozijnen en gekonfijte sinaas bevat. Ik denk dat ze dit heel veel gebruiken in Polen want het zijn echt kanjers van 800g. Voor deze Danish had ik maar een fractie nodig. Het eerste moment als je het blik opent, ruikt het wat sterk en ranzig maar eens de koeken aan het bakken gaan, verandert de geur naar zoet en nootachtig. De smaak is lekker maar ik zou niet aanraden om echt dikke lagen te smeren omdat het rap overheersend zou worden. De structuur in de mond heeft iets van een frangipanevulling en de smaak kan je eigenlijk ook wel een beetje vergelijken hiermee.

Van het deeg had ik nog een kleine portie in de diepvries zitten. De bereiding hiervan kan je HIER lezen.

  • 1 portie deeg
  • 1 blik Masa Makowa (maanzaadvulling)
  • 1 ei losgeklopt met 1 el water om af te strijken
Rol je deeg uit tot een rechthoekige lap. Bestrijk deze met een laagje van de maanzaadvulling.

Rol de lap langs de lange kant op tot het midden van het deeg, doe daarna hetzelfde met de andere zijde, zodat je twee rollen verkrijgt die mekaar tegemoet komen in het midden. 

Snijd in stukken van ongeveer 4 cm breedte. Leg de koeken op hun zijkant op een met bakpapier beklede bakplaat en duw ze wat plat. Laat afgedekt 1 uur rijzen.

Verwarm de oven voor op 180°C hete lucht.

Bestrijk de koekjes met het losgeklopt ei en bak in 13-15 min. tot ze mooi bruin zijn. 

Laat afkoelen op een rooster en versier eventueel met een paar streepjes glazuur. 


Reacties