Brioches met Ruby chocolade banketbakkersroom


Het was al een tijdje geleden dat ik nog eens brioche had gemaakt en dus leek het mij wel een goed idee om er mij vandaag nog eens aan te wagen. Ik heb mij losjes laten inspireren door een Tarte Tropezienne en ik wou ook wel eens iets doen met die zak Ruby chocolade callets die al een poosje in mijn kast staan te grijnzen naar mij. Alle suiker in het recept heb ik vervangen door Zùsto maar je kan dus ook gewone kristalsuiker gebruiken. Het recept voor de Ruby banketbakkersroom heb ik van de webpagina van Callebaut. Met dit recept bak je 8 individuele brioches.

Banketbakkersroom:

  • 600ml melk
  • 2x60g suiker
  • 95g eidooier (hier had ik 5 M eieren voor nodig)
  • 4g rode bietenpoeder (heb je dit niet dan kan je het vervangen door een drupje roze voedingskleurstof)
  • 1tl vanille extract
  • 30g T55 bloem
  • 30g Maïzena
  • 120g Ruby chocoladecallets
Breng de melk met 60g suiker, het rode bietenpoeder (of kleurstof) en het vanille extract aan de kook.

Meng ondertussen in een kommetje het eigeel samen met de bloem en de Maïzena.

Wanneer de melk kookt, neem je de pot van het vuur en giet je er een beetje van bij het eigeelmengsel. Roer goed glad. Giet daarna dit mengsel bij de rest van de melk in de kookpot.

Breng al kloppend terug aan de kook tot de banketbakkersroom de gewenste dikte heeft. Neem van het vuur en roer er de chocoladecallets onder. Dek de room af met vershoudfolie zodat er zich geen velletje vormt. Laat afkoelen.

Deeg:
  • 500g bloem
  • 100g suiker
  • 150g lauwe melk
  • 42g verse gist of 14g droge gist
  • flesje citroenaroma
  • 2 eieren
  • 75g koude boter
  • snufje zout
Afwerking
  • 1 eidooier losgeklopt met 1 el melk
  • mini parelsuiker
Doe de gist, suiker, lauwe melk en de eieren in de kneedkom en klop los tot de gist opgenomen is.  Voeg de bloem, citroenaroma en het snufje zout toe en start het kneden op middelmatige snelheid. Voeg al knedend de koude boter beetje bij beetje toe en kneed tot alle boter opgenomen is en je een glad en glimmend redelijk slap deeg verkrijgt.

Doe het deeg in een kom en laat afgedekt 1 uur rijzen of tot verdubbeling in volume.

Verdeel het deeg in 8 gelijke delen en bol ze op. Doe de bolletjes in de bakmat of indien je die niet hebt, leg je ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Dek af met een propere handdoek en laat opnieuw 1 uur rijzen of tot verdubbeling.


Verwarm de oven voor op 180°C hete lucht.

Bestrijk de bolletjes met de losgeklopte eidooier en strooi er wat van de parelsuiker over.

Bak 20 min. op 180°C tot ze mooi gebruind zijn.



Laat de brioches afkoelen op een rooster. Snijd ze daarna doormidden en vul ze met de banketbakkersroom.


Reacties