Kastanjebrood


Onlangs kocht ik deze broodmengeling online bij het Duitse backstars. De naam doet misschien vermoeden dat er deels kastanjemeel in de mix is verwerkt maar dit is niet het geval. Het is tarwemeel (ik vermoed meel en geen bloem omdat het kruim redelijk grijs van kleur is) en kastanjestukjes (10%). Zoals ik dus schreef, verkrijg je hiermee een grijs brood met krokante stukjes. Het is een heel mals kruim en de smaak is ietwat zoet nootachtig zoals gepofte kastanjes smaken. Lekker op een verdwaald hard stukje noot na.

Zoals vaak gebruikte ik de Pampered Chef kleine ovenbakvorm. Voor het eerst zat het brood vast in het deksel omdat het zo mooi gerezen was. Waarschijnlijk ben ik hierin zelf de schuldige want ik had als extra wat backmalz toegevoegd aan het deeg. Gelukkig kwam het brood na wat schudwerk er toch heelhuids uit.  Je kan ook een gietijzeren pot of een Römertopf gebruiken.

  • 400g kastanjebroodmix (Backstars)
  • 260g lauw water
  • 16g verse gist of 5g droge gist
  • 7g zout
  • 20g smout of zachte boter
  • 15g backmalz (moet niet)
Doe alle ingrediënten in de kneedkom en kneed zo'n 15 min tot je een zacht en plakkerig deeg verkrijgt. 

Bol het deeg op, smeer de wanden van een kom in met wat olie en leg daar de deegbol in. Dek de kom af met vershoudfolie of een propere theedoek en laat rijzen tot het verdubbeld is in volume. 

Druk voorzichtig de lucht uit je deeg en vorm tot een langwerpig brood. Leg het brood in de met bakpapier beklede bakvorm en sluit met het deksel. Laat zo'n 45 min. rijzen.

Verwarm de oven voor op 230°C hete lucht.

Maak een paar insnijdingen op het brood met een scherp mesje en zet het met het deksel op in de oven. Laat het zo 35 min. bakken. Neem daarna het deksel er af en laat nog een paar minuten verder bakken totdat je brood bruin naar wens is. 

Laat afkoelen op een rooster. 

Reacties