Heldere kippensoep


Ik denk dat ik al ruim twee jaar verkikkerd ben op de Marmite van Emile Henry. Ik kan niet opsommen hoeveel keer ik die al bekeken had en dan terug de pagina weg geklikt omdat ik hem (met zijn 120€) toch wel wat duur vond. Toen ik eerder deze week een mooie promo van deze soeppot zag, was het eindelijk tijd om mijn slag te slaan. Mijn try-out bestond vandaag uit het maken van deze heldere kippensoep.

  • 1 kip: ik sneed de borst van de kip en ontbeende en ontvelde de filets en stopte die in de diepvries voor later gebruik. De kip bond ik terug samen met kooktouw zodat hij niet helemaal in stukken ging vallen tijdens het koken
  • peper, zout, laurierblaadjes
  • 2 bouillonketeltjes kip
  • 1 dikke preistengel
  • 4 wortelen
  • 3 stengels witte selder
  • 2 grote sjalotten of 1 grote ui
  • 2 l water
  • vermicelli
Doe de kip in de kookpot en vul aan met het water. Doe de bouillonketeltjes erbij, 2 laurierblaadjes, het groen van de prei, 2 wortelen, de sjalotten en 2 stengels van de selder. De groenten mogen in grote stukken erbij want de bouillon gaat na het trekken toch door de zeef. Kruid met peper en zout. 


Breng aan de kook en laat 2 uur op een zacht vuurtje sudderen. 

Snijd ondertussen de rest van de groenten (preiwit, 2 wortelen en 1 selderstengel) in heel kleine stukjes. Goed wassen en zet apart voor later.

Haal de kip uit de bouillon en giet de inhoud van de soeppot door een zeef. 

Doe de gezeefde bouillon terug in de soeppot, doe er de fijngesneden groenten bij en vermicelli naar believen. Breng terug aan de kook. Van zodra de soep aan de kook is, mag het vuur afgezet worden.

Haal het vlees van het karkas van de gekookte kip en versnijd in kleine stukjes. Roer deze stukjes onder de soep.

Kruid de soep eventueel nog bij met zout en peper. 


Reacties