Loempia's


Een beetje weg uit het brood/gebak thema maar ik wou het toch met jullie delen. Voor het eerst een poging gewaagd om loempia's te maken en ik vond het echt fun om te doen. Voortaan zal ik dit vaker maken. Ik had 9 loempia's met deze hoeveelheden. Volgende keer maak ik wat meer vulling.

  • 1 pak loempiavellen 20x20 cm. Verkrijgbaar in de Aziatische supermarkt (meestal diepvries) en in sommige gewone supermarkten
  • sesamolie
  • 1 zakje (400g) Thaise wokgroenten (AH oa)
  • 1 sjalotje fijngesnipperd
  • 3 teentjes knoflook
  • 400g kippenfilet in kleine blokjes versneden
  • 1 pakje spek- of hamblokjes
  • 100g rijstvermicelli
  • flesje Knorr Thai bouillon
  • papje van bloem+water
  • peper en zout
Doe de rijstvermicelli in een kom en overgiet met lauw water. Laat zo een viertal minuten weken en giet dan af. Zet apart.

Doe wat sesamolie in de pan. Voeg de fijngesnipperde sjalot en de uitgeperste knoflookteentjes toe. Roer wat glazig. 

Voeg de kippenblokjes en de spekblokjes toe en roerbak ze heel kort gaar.

Doe de wokgroenten erbij, kruid met peper en zout en een paar druppels van de Thaise bouillon. Meng alles goed onder mekaar en laat nog kort aanstoven tot het vocht verdampt is.

Neem van het vuur en knip er de uitgelekte rijstvermicelli in en meng alles goed onder mekaar.

Leg een paar lepels van de vulling op ongeveer 1/3 hoogte (van onderaan) op een loempiavel. Plooi de onderste rand erover en plooi de 2 zijkanten naar binnen. Besmeer de rest van het vrije deeg met het papje en rol dan de ingepakte vulling naar boven toe. Zorg dat de randen goed aansluiten.

Ik vond een heel handig filmpje op Youtube waar je stap voor stap het vormen kan volgen. Tevens wordt er ook getoond hoe je zelf loempiavellen kan maken. Hier klikken om het filmpje te openen. 

Je kan de loempia's invriezen voor later gebruik.


Reacties