Suikerarme romige rijstpudding


Onlangs werd er bij mij een verhoogde bloedsuikerspiegel vastgesteld na een routine bloedonderzoek. Diagnose: diabetes type 2.  Meteen werd er gestart met medicatie om dit onder controle te krijgen. Het zal dan ook een heel stuk terugschroeven zijn van zoete baksels of toch niet om zelf te consumeren. Het plezier van het bakken nemen ze mij niet af en zo kan ik er nog familie of vrienden een plezier mee doen.

In mijn zoektocht om sommige producten te vervangen door diabetesvriendelijkere (wat een woord) opties, kwam ik bij de suikervervanger van Aveve terecht. Het zou een ideale vervanger zijn om mee te bakken en de gebruikshoeveelheid tov gewone suiker blijft 1:1. Goedkoop is ze echter niet: ik betaalde 5,99 euro voor een zakje van een halve kilo.

Deze rijstpudding werd in mijn Tefal Cuisine Companion gemaakt. Als vervanger voor melk koos ik voor de ongezoete soyamelkvariant van Alpro: 0 koolhydraten, 0 suiker.

  • 1l ongezoete soyamelk Alpro
  • 50g Alpro soyaroom
  • 90g Aveve vervangsuiker
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 1el vanille-extract
  • 160g ronde rijst
Doe de melk, room, suiker, citroenrasp en het vanille-extract in de kom van je CC. Gebruik het roerstuk. Zet het apparaat op stand 3, 95°, 8 min. zonder dop.

Voeg de rijst toe. Draai nog eens 30 min. op stand 3 en 95° zonder dop.

Wanneer het apparaat klaar is, laat je de pudding nog 30 min. rusten in de kom. 

Verdeel de rijstpudding in de kommetjes en bedek ze met vershoudfolie zodat er geen velletje op komt. Laat min. 2 uur afkoelen in de koelkast. 


Reacties