Abrikozen-notenbrioche



Ik kwam dit recept tegen op een Bosnisch forum. Ik hou wel zo van plaatjes kijken op allerhande buitenlandse kookpagina's en als ik iets zie wat mij bevalt dan laat ik de pagina eens door Google Translate gaan. Dit brood sprong mij in het oog en ik wou het dan ook wel eens proberen. Ik heb wel een paar wijzigingen in het recept aangebracht. Misschien is het een vrije interpretatie van GT maar ze noemen het daar een strudl. Eerlijk gezegd vind ik het meer iets weg hebben van een brioche dan van een strudl.

  • 350g bloem
  • 175ml lauwe karnemelk
  • 50g suiker + 1 el voor de gist
  • 21g verse gist of 7g droge gist
  • 1 ei
  • 3g zout
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 60ml olie
Voor de vulling:
  • 100g gehakte amandelen
  • 75g abrikozenjam
Afwerking:
  • 1 ei met 1 el melk losgeklopt
  • 1 el abrikozenjam+1 el water 
  • geroosterde amandelschilfers
Verbrokkel de gist in de lauwe karnemelk. Roer glad samen met de eetlepel suiker en laat de gist even aanzetten. Doe de rest van de ingrediënten in je kneedkom, voeg het gistmengsel toe en kneed tot je een heel zacht deeg bekomt. Toevoegen van wat extra bloem kan nodig zijn. 

Bol het deeg op en plaats het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat op een warme plaats rijzen tot verdubbeling.

Duw de lucht uit je deeg en rol het tot een rechthoek van 0,5 cm dikte. Bestrijk de lap met de abrikozenjam en bestrooi met de gehakte amandelen. Rol in de lengte op tot een rol. Verdeel de rol in stukken van ongeveer 4-5cm breedte. Plaats de rollen op hun kop in een ingevette rechthoekige broodbakvorm of cakevorm. Zorg dat er wat ruimte tussen de rollen is want die gaan nog rijzen. Dek de vorm af en laat opnieuw op een warme plaats rijzen tot verdubbeling. 

Bestrijk de rollen met het losgeklopt ei en bak af in een voorverwarmde oven van 175°C gedurende 35-40 min. Als je merkt dat je brood te snel bruint, kan je het voor de rest van de baktijd afdekken met bakpapier. 

Verwarm de abrikozenjam samen met het water in de microgolf. Bestrijk het brood hiermee onmiddellijk nadat het gebakken is. Strooi de geroosterde amandelschilfers erover en laat op een rooster afkoelen. 

Tip: ik had heel wat moeite om de brioche uit de vorm te krijgen, waarschijnlijk door uitgelopen jam wat gekarameliseerd was. Gebruik daarom best ook nog bakpapier om je vorm te bekleden. 

Reacties