Fjord/semolina/tarwebloomer met karnemelk



Onlangs zag ik op Facebook een post van een lid de revue passeren ivm de Fjord mengeling van Dossche Mills. Wat mij deed herinneren dat ik hier ook nog ergens een pak van had staan.

Info op de pagina van Dossche Mills leert ons het volgende over deze bloemsoort: 'Artipur Fjord is een uitermate donkere, stoere en compacte broodmix voor de bereiding van een typisch Scandinavisch meergranenbrood. De mix bevat verschillende soorten granen, zaden en kruiden zoals zonnebloempitten, soja en lijnzaad. Ze is vezelrijk en een bron van eiwitten. Omdat hier ca. 40% minder koolhydraten aanwezig zijn dan in een doorsnee wit brood, is dit een koolhydraatarmere mix'.

Verscheidene bakkers hadden te kennen gegeven dat het een niet zo'n gemakkelijk te behandelen mix is in zijn pure vorm en dat je het beter als een premix gebruikt. Daarom heb ik dan ook geëxperimenteerd met toevoeging van andere bloemsoorten. Nu had ik ook nog een open fles karnemelk wat ik gebruikt had voor een andere bereiding en daarom heb ik mijn vocht deels daaruit gebruikt.

  • 125g Artipur Fjord
  • 125 extra fijne semolina
  • 250g sterke tarwebloem
  • 300ml karnemelk+water lauw (50/50)
  • 21g verse gist of 7g droge gist
  • 8g zout
  • 15g smout of een andere vetstof
Meng de bloemsoorten samen met het zout onder mekaar. Verbrokkel de gist in de bloemmengeling en voeg de smout toe. Voeg al knedend beetje bij beetje het lauwe vocht toe. Kneed ongeveer 15 min. op trage snelheid tot je een soepel deeg verkrijgt.

Bol het deeg op en doe het in een met olie ingevette kom. Dek af met vershoudfolie (ik gebruik een plastic douchekapje) en laat op een warme plaats rijzen tot verdubbeling van het deeg. 

Duw de lucht uit je deeg en vorm tot een bloomer. Leg je brood op een met bakpapier beklede bakplaat. Ik maakte gebruik van mijn Emile Henry broodbakbol. Bestuif met wat bloem en dek af met een propere doek. Laat het brood rijzen tot verdubbeling (ongeveer 45 min. ).

Snijd diagonale inkepingen over de gehele lengte van je brood met een scherp mesje of een lame. Plaats je bakplaat (in mijn geval de broodbakbol met deksel) in een voorverwarmde oven van 220°C. Bak je met de bol dan maak je gebruik van de heteluchtstand, gebruik je een open bakplaat dan conventioneel. 

Bak af gedurende een 35 min. Indien een broodbakbol, haal je het deksel eraf en laat je het brood nog een 5 minuutjes langer in de oven tot hij mooi gebruind is. 

Laat het brood afkoelen op een rooster.










Reacties