Kaisersemmeln II (Oostenrijk)


Ik was niet zo tevreden met het eindresultaat van mijn vorige poging dus heb ik een ander recept uitgeprobeerd en andere bloem. Ook heb ik de stempel echt doorgedrukt tot mijn broodjes langs de onderkant ook doorgeduwd waren. Het resultaat mag er best wel wezen vind ik.

  • 500g T55 tarwebloem
  • 20g verse gist of 7g droge
  • 1tl gerstemoutmeel (optioneel)
  • 300ml lauw water
  • 1tl suiker
  • 8g zout
Los de gist op in het lauwe water. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed tot een zacht soepel deeg in ongeveer een tiental min. Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat het deeg 30 min. rijzen op een warme plaats.

Verwarm je oven voor op 210°C onder- en bovenhitte. 

Duw de lucht uit het deeg en verdeel in 9 gelijke porties. Maak van elke portie een mooi balletje en laat ze op een licht met bloem bestoven werkblad afgedekt met een propere keukendoek 5 min. rusten. 

Bestuif de bolletjes met bloem en duw het malletje in de bovenkant van de broodjes. Je mag echt heel hard indrukken tot je broodje ook aan de onderkant ingesneden is. Leg de broodjes met de ingedrukte kant naar beneden op je werkblad. Bedek opnieuw met de keukendoek en laat ze nog eens 5 min. rusten.

Draai de broodjes voorzichtig om en schik ze op een met bakpapier bedekte bakplaat.

Bestuif de wanden van je oven met koud water dmv een plantenspuit of zet een klein bakje met water onderin de oven.

Bak de broodjes af in ongeveer 20 min. 

Plaats ze onmiddellijk na het bakken op een rooster en laat afkoelen. 


Reacties