Homemade aardbeienjam zonder toegevoegde suiker



Iets simpelers dan zelf jam maken bestaat er bijna niet. Fruit en geleersuiker (met pectine), dit zijn de enige twee ingrediënten die je nodig hebt. Voor diabeten echter een no go en met enkel fruit krijg je eerder een fruitmoes dan een jam. Stevia is voor mij ook geen optie omdat ik het gewoonweg niet lekker vind. Toen ik gisteren een bestelling aan het plaatsen was bij Pit Pit kwam ik Xylitol geleersuiker tegen en besloot om deze eens uit te testen. Xylitol wordt ook wel berkensuiker genoemd omdat die inderdaad uit speciaal daarvoor gekweekte berkenbomen in Finland wordt gewonnen. De Xylitol wordt in een 1:3 verhouding gebruikt.

  • 1kg aardbeien (ik had nog een zak in de diepvries zitten)
  • 350g Xylitol geleersuiker
  • wat citroensap om de mooie rode kleur te fixeren
  • glazen confituurpotten (die van mij komen uit de Action)
Doe het fruit en de suiker in een pot met dikke bodem. Druppel er wat citroensap over en breng onder voortdurend roeren aan de kook (tot het begint te schuimen). 


Laat nog drie minuten verder koken terwijl je doorroert. 

Giet in de glazen potjes, schroef onmiddellijk het deksel vast en keer de potjes om. Laat de jam zo afkoelen. 

Waarschuwing!!!  Geef hier niets van aan je huisdier want Xylitol is giftig en dodelijk voor dieren. 

Reacties