Suikerwafels (België)


Het recept voor deze wafels kwam ik tegen op de pagina van Imperial bloem en ik wou het wel eens uitproberen. Het deeg is heel plakkerig en niet zo makkelijk tot balletjes te vormen als je het recept volgt zoals bij hen omschreven. Ik zou aanraden om je boter niet te zacht te laten worden of om je deeg na het eerste rijzen, een uurtje in de koelkast te gunnen zodat het wat kan opstijven.

  • 500g zelfrijzende bloem
  • 150ml lauw water
  • 70g kristalsuiker
  • 50g verse gist of 20g droge gist
  • 2 eieren
  • snufje zout
  • 200g boter
  • 200g parelsuiker
Los de gist op in het lauwe water. Voeg de eieren en kristalsuiker toe en roer hier 300g van de bloem onder tot een homogene massa.

Bedek het beslag met de rest van de bloem. Leg er het snufje zout en de boter op en laat zo 15 min. rusten.

Kneed het deeg goed tot een kleverige massa en voeg als laatste de parelsuiker onder het deeg. 

Zet de kom een uurtje in de koelkast zodat de boter terug wat kan opstijven en het deeg zo handelbaarder is. 

Verdeel het deeg in bolletjes van ca. 100g/stuk en laat deze 30 min. afgedekt rusten op je werkblad. Ik liet ze op een siliconen bakmat rusten, zo kleefden ze niet aan de tafel. 

Verwarm je wafelijzer en bak de wafels tot ze mooi goudbruin zijn. 

Laat de wafels afkoelen op een rooster. Ik heb ze daarna individueel in vershoudfolie verpakt en in een blikken koekjestrommel gedaan. Zo kan je de wafels wel een paar dagen vers houden. 


Reacties