Knoopbroodjes


Toen ik deze broodjes tegenkwam op een Franse pagina was ik meteen verkocht. Ik wou dat ook wel eens proberen om pistoleetjes met een knoop te maken. Op de oorspronkelijke pagina werd gebruik gemaakt van een Silpat bakmat voor zes broodjes. Ik heb er met 8 openingen (die gebruik ik om hamburgerbroodjes in te bakken) dus heb ik deze gebruikt. Mijn broodjes zijn dus wat kleiner maar nog altijd groot genoeg. Indien je geen Silpat bakmat hebt, kan je de broodjes op een met bakpapier beklede bakplaat bakken en dan is het aan jou de keuze of je er 6 of 8 uit het deeg wil halen.
  • 600g tarwebloem (ik gebruikte pistoletbloem)
  • 21g verse gist of 1 zakje droge gist
  • 8g zout
  • 360ml koud water
Doe al je ingrediënten in je kneedkom en kneed ongeveer 10 min. op stand 2 tot je een soepel ietwat kleverig deeg verkrijgt.

Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af met plastiek folie en een propere handdoek en laat 45 min. rusten.

Duw het deeg plat en verdeel in 8 gelijke stukken. Van elk stuk weeg je 1/4 af en dat stukje verdeel je in 2 gelijke stukjes. Van deze kleine stukjes rol je 2 strengen per broodje van ongeveer 12cm lengte.

Leg de twee strengen kruiselings op mekaar. Neem de rechtse horizontale streng en plooi die over naar de linkerbovenhoek. Draai het geheel nu een kwartslag zodat je opnieuw een kruisvorm hebt.

Neem een grote portie deeg en duw die plat tot een vierkant. Plooi de vier hoeken naar binnen toe en draai het vierkant om. Vorm het broodje rond met je 2 handen en leg met de bolle kant naar beneden op de knoop. Plooi de vier uiteinden van de strengen over het broodje naar het midden toe en druk ze met lichte druk samen. Draai je broodje om en leg het in een uitsparing van de bakmat (of op de bakplaat).


Wanneer je alle broodjes gevormd hebt, bestrooi je ze met bloem. Leg een propere doek over de broodjes en laat 40 min. rijzen.


Verwarm ondertussen je oven voor op 240°C onder- en bovenwarmte. Zet een ovenbestendige schaal met water op de bodem van je oven.

Bak de broodjes in 25-30 min. tot ze mooi bruin zijn. Tien minuten voor het einde van de baktijd doe je eventjes je oven open zodat de overtollige stoom kan ontsnappen.

Laat de broodjes afkoelen op een rooster.



Reacties