XXL long buns



Ik had al eens de vraag gekregen of ik van die extra lange burgerbroodjes kon maken om van die extra grote braadworsten tussen te steken of xxl long chickenburgers. Ik was er nog niet aan toegekomen tot ik gisteren dit recept zag van Saida Elbou op haar superleuke blog Cook & Bake with Kebdania. Ik heb haar recept als basis gebruikt met een paar lichte aanpassingen. Zo heb ik bvb de suiker weggelaten en heb ik deels ongezoete sojamelk gebruikt.

  • 300g extra fijn griesmeel
  • 200g tarwebloem
  • 150ml lauwwarme ongezoete sojamelk + 150ml lauw water
  • 2el melkpoeder
  • 3el zonnebloemolie
  • 15g vetstof
  • 8g zout
  • 20g verse gist of 7g droge gist
  • losgeklopt ei+1el melk voor de afwerking
  • sesamzaadjes
Maak van alle ingrediënten een zacht en soepel deeg. Bol het deeg op en plaats het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af met vershoudfolie en laat het deeg op een tochtvrije warme plaats rijzen tot verdubbeling.

Duw de lucht uit het deeg en verdeel het in 6 gelijke porties. Bol ze op en laat ze gedurende 10 min. op je werkblad rusten.

Duw de bollen plat en rol ze uit tot een lange ovaal van ongeveer 25 cm. Rol ze langs de lange kant op tot een langwerpig broodje en sluit de naad onderaan goed dicht. 

Leg de broodjes op een met bakpapier beklede bakplaat en laat 30 min. rijzen. 

Verwarm ondertussen je oven voor op 180°C onder- en bovenwarmte. 

Bestrijk de broodjes met het losgeklopt eimengsel en strooi er wat sesamzaadjes over. 

Bak ze af in 25 min. tot ze een mooie goudgele kleur hebben.

Laat afkoelen op een rooster. 

Reacties