Pane Toscana (Italië)



Pane Toscana is een bloemmengeling van Hobbybäcker uit Duitsland. Het zout is al toegevoegd maar in gereduceerde mate zodat je met deze mengeling een Italiaans landbrood bakt met 25% minder zout. Het recept spreekt over 70% hydratatie wat het nogal moeilijk handelbaar maakt (toch voor mij) en mijn keuze om zonder rijsmandje het brood te laten rijzen in de broodbakbol was verkeerd. Ik had het eerst langwerpig gevormd maar na de tweede rijs was het deeg helemaal in de breedte uitgezakt. Dus heb ik het nog eens ontlucht, opgebold en dan meteen in een koude oven laten starten om te bakken. Al bij al is mijn reddingspoging nog geslaagd. Het gebruik van een rijsmandje is hier dus aan te bevelen. Ik ga dan ook de ideale werkwijze om dit brood te bakken, weergeven.

  • 500g Pane Toscana bloem
  • 12g verse gist of 4g droge gist
  • 350ml lauw water
  • 20ml olijfolie (ik heb geklaarde boter gebruikt omdat ik een fles heb staan die op moet)
Meng de gist onder bloem. Voeg het water toe en kneed tot een plakkerig deeg. Na 2 min. kneden voeg je de olie toe aan het deeg. Kneed nog 10 min. verder op trage stand. Doe het deeg in een met olie ingevette kom, dek af met vershoudfolie en laat op een warme tochtvrije plaats rijzen gedurende 60 min. 

Duw de lucht uit je deeg en vorm je brood. Leg het in een rijsmandje met de naad naar boven, dek af met een propere theedoek en laat zo'n 40 min. rijzen tot verdubbeling in volume.

Verwarm ondertussen je oven voor op 230°C hetelucht. 

Kiep je brood om op de schaal van je broodbakbol en maak een paar insnijdingen in je brood met een scherp mesje. 

Zet het deksel op de bol en bak gedurende 35 min. in de voorverwarmde oven. Neem daarna het deksel weg en laat nog een paar minuten verder bakken tot de korst bruin genoeg is.

Laat afkoelen op een rooster.


Reacties