Pizzadeeg (Italië)





Ik had nog nooit eerder zelf pizzadeeg klaargemaakt en ik wou er mij wel eens aan wagen. Na wat rondkijken voor een recept kwam ik terecht bij dit recept voor pizzadeeg op authentieke Napolitaanse wijze. Ik voegde er nog wat Italiaanse kruiden aan toe en ik koos voor een nacht tweede rijs in de koelkast. Je kan het deeg in de diepvries bewaren voor 2-3 maanden max. Ik heb er Pizza Bolognese mee gemaakt.

Als bloemsoort wordt Tipo 00 aanbevolen
  • 500g Tipo 00 bloem
  • 275g koud water
  • 5g verse gist of 2g droge gist
  • 10g zout
  • 2el Italiaanse kruiden
Doe de bloem en de kruiden in je kneedkom en verbrokkel er de gist over. Los het zout eerst op in het water en voeg dan al knedend beetje bij beetje het water toe aan de bloem. Kneed tot een mooi homogeen deeg.

Vorm het deeg tot een bol en plaats het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af met vershoudfolie en laat het op kamertemperatuur 2 uur rijzen.


Duw de lucht uit het deeg en verdeel het in 3 gelijke bollen. Leg ze op een bakplaat of groot bord en besmeer ze wat met olie. Dek af met vershoudfolie en zet ze in de koelkast tot de volgende morgen. 


Vorm van de bollen een pizzabodem met de hand en beleg naar keuze

Beleg met zelfgemaakte bolognese saus en bestrooi met mozzarella kaas




Reacties