Talmière



Talmière is een bloemmengeling van Ceres. Het is een witte broodmengeling wat een knapperig brood oplevert met een geroosterde smaak en aromatische accenten van noten en honing. De mengeling bevat tarwebloem, tarwegluten, tarwedesem (Camp Rémy), moutbloem en 8% granen waaronder bruin lijnzaad, sesam, zonnebloem, maanzaad en honing.
Ik kwam niet meer toe voor twee kleine broodjes dus heb ik aangevuld met Camp Rémy tarwebloem.

  • 450g Talmière
  • 50g Camp Rémy
  • 290ml lauw water
  • 12,5g verse gist of 4g droge gist
  • 8g zout
  • 15g vetstof
Los de gist op in het lauwe water. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed tot een zacht en soepel deeg. Bol het deeg op en doe het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af met vershoudfolie en laat op een warme plaats rijzen tot het dubbele volume.

Duw de lucht uit het deeg en verdeel het in twee gelijke stukken. Vorm van elk deegstuk een langwerpig broodje en plaats ze in de met bakspray ingevette bakblikjes. 

Dek de bakblikken af met vershoudfolie en laat opnieuw rijzen tot het dubbele volume.

Ik gebruik wegwerp douchemutsjes om mijn bakblikken mee af te dekken. Je kan deze heel goedkoop aankopen op bvb Aliexpress

Plaats de broden in een voorverwarmde oven van 220°C onder- en bovenwarmte. Ik bak mijn broden altijd op de onderste richel van de oven.

Bak in 25-30 min. af tot de broodjes gaar en bruin zijn. Je kan met een kernthermometer bepalen of je brood gaar is door de temperatuur in het midden van je brood te meten. Wanneer deze 96°C aangeeft dan is je brood gaar. 

Stort de broden op een rooster en laat ze volledig afkoelen vooraleer je ze gaat snijden.


Reacties