Iers sodabrood met fruitbier (Ierland)




Al een hele poos geleden kocht ik deze mooie bakvorm voor Iers sodabrood. Het werd dus eens tijd dat ik hem gebruikte waarvoor hij bestemd is. Ik heb nog nooit eerder sodabrood of zelfs een no knead brood gebakken en ik sta nogal huiverachtig tegenover onhandelbaar plakkerig deeg. Maar ach wat kan er fout gaan behalve een mislukt brood? En terwijl ik toch aan mijn proefstuk toe was, heb ik meteen alle registers open getrokken en ook met de ingrediënten op een experimentele toer gegaan. Dus koelkast open en gekeken wat ik zo allemaal er in kon kiepen 😂


  • 490g bloem
  • 2 eieren losgeklopt
  • 1tl bakingsoda
  • 1tl bakpoeder
  • 1tl citroensap
  • 55g suiker
  • 1/2tl vanille extract
  • 1 potje aardbeienyoghurt aangevuld met 1 flesje Liefmans Yelloh fruitbier tot een totaal gewicht van 300g
  • 4el olijfolie
  • 225g rozijnen

Verwarm je oven voor op 175°C. 

Meng alle droge ingrediënten samen in een kom. 

Meng alle vloeibare ingrediënten ook te samen en voeg ze bij de rest. Roer alles goed te samen.

Vet je bakvorm in en stort hier je deegbrij in. 

Bak 50-60 min. tot het brood gaar en bruin is. 

Laat afkoelen op een rooster.



Reacties