Bagels (Polen)


De bagel is een heel populair broodje in de Verenigde Staten en dan vooral met name in New York. Toch is het van oorsprong Pools en werd het indertijd door Joodse immigranten meegebracht naar de VSA. Hun bakkerijen waren de enigen die op zondag open waren in New York en zo konden de Amerikanen met hun producten zoals bagels en challahbrood kennismaken.

Het mysterie van het gat in het midden hoor ik jullie denken. Wel daar is een heel simpele en praktische verklaring voor. De broodjes blijven zo mooi egaal plat en bollen niet op zoals een pistolet bvb tijdens het bakken en omdat de migranten met een kar door de stad trokken om ze aan de man te brengen was het meteen ook praktisch omdat ze ze zo op een stok konden schuiven en het transport vereenvoudigden op die manier.

Een hele tijd geleden had ik mij al eens gewaagd om deze te maken maar het resultaat viel mij tegen. Alhoewel ze wel lekker waren, vond ik ze niet 'mooi'. Het zal wel ergens een kronkel in mijn hersenen zijn maar ik hou liever van uniformiteit dan van grillige vormen 😜 Tot ik toevallig een paar dagen geleden tijdens het rondneuzen op het internet deze 'hulpjes' van Lékué zag. Simpel en geniaal tegelijk. Omgekeerde conische vormpjes in silicone waar je je deegstukjes maar hebt op te spietsen en zowel tijdens het koken als bakken er op blijven zitten. Met deze bagels als resultaat.

  • 320g bloem
  • 20g verse gist of 8g droge gist
  • 175g water op kamertemperatuur
  • 3g suiker
  • 5g zout
  • 40g vetstof (boter, olie, smout)
  • water om te koken + 5g bicarbonaat
  • zaadjes (facultatief)
Roer de gist samen met het water en de suiker los in een kommetje.


Doe bloem en zout in je kneedkom en roer om. Voeg het gistmengsel toe en als laatste de vetstof. 
Laat kneden tot je een zacht en soepel deeg verkrijgt. Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat het op een warme plaats rijzen gedurende 40 min. 


Duw de lucht uit je deeg en verdeel in zes gelijke bolletjes. Spiets de bolletjes op de vormpjes. Om mooi in het midden te schuiven, maakte ik eerste een indruk met de vinger in het midden van de deegbollen. Werk eventuele oneffenheden weg en duw ze wat plat. Leg er een doek over en laat ze 20 min. rijzen. Indien je geen (waak)kat hebt om de tijd bij te houden, kan je ook gebruiken maken van een timer 😂. Verwarm ondertussen je oven voor op 200°C.


Doe de bicarbonaat in een kookpot en vul die voor 3/4 met water. Breng het water aan de kook en dompel de bagels (terwijl ze op de vorm blijven zitten) één voor één onder in het kokende water. Laat elke bagel 8-10 sec. ondergedompeld blijven. Zet ze daarna op een rooster zodat ze kunnen uitlekken.

Indien je dat wenst kan je ze nu bestrooien met zaadjes. Ik gebruikte witte en zwarte sesamzaadjes en pompoenpitten.


Volgens de handleiding kan je ofwel nu al je bagels van de vormen halen en zo bakken ofwel bak je ze terwijl ze nog op de vormen steken. Ik koos voor de laatste optie.

Schuif het rooster met de bagels in je oven en bak ze gedurende 15-20 min. tot ze een mooie goudgele kleur hebben. 

Laat ze eventjes afkoelen vooraleer je ze van de vormen haalt want die hebben ook goed warm. Leg daarna de bagels op een rooster om ze helemaal af te laten koelen. 



Reacties