Krokante zadenpistolets


Ik heb zoveel bakvormen dat er soms wel eentje in de vergeethoek geraakt totdat een zoektocht doorheen de kast een herontdekking met zich meebrengt. Of zoals gisteren een discussie op de facebookgroep mij er deed aan herinneren dat ik deze schaal ook nog had. De broodjesbakker van Denk.


Alhoewel mijn nieuwe oven een stoomfunctie heeft, heb ik toch deze schaal gebruikt om krokante pistolets via stoom te kunnen bakken. De bloem die ik hiervoor heb gebruikt is specifieke pistoletbloem van de plaatselijke maalderij Van Eecke uit Varsenare. Maar ook de Frans krokant van Aveve of een extra patentbloem moet een vergelijkbaar resultaat kunnen geven. Ik heb mij gehouden aan het recept wat de maalderij meegeeft wanneer je bloem koopt bij hen. Enkel de zaadjes zijn een extra toevoeging.

  • 500g pistoletbloem (maalderij Vereecke)
  • 25g verse gist of 8g droge gist
  • 300ml koud water
  • 7g zout
  • maanzaad en lijnzaad om te decoreren
Kneed van de ingrediënten een mooi soepel deeg. Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette mengkom. Dek de kom af met vershoudfolie en laat het op een warme tochtvrije plaats rijzen tot het verdubbeld is in volume.

Duw de lucht uit het deeg en verdeel het in 6 gelijke porties. Bol ze op en laat ze een tiental minuten rusten op een met bloem bestoven werkblad.

Verwarm ondertussen de oven met de schaal erin op 230°C hete lucht. 

Vorm broodjes van de deegstukken, bestuif ze met wat water en bestrooi ze met de zaadjes. 

Leg de broodjes op een lichtjes met bloem bestoven linnen bakdoek. Ik leg ze op de ene helft van de doek en vouw de andere helft over de broodjes. Laat 20 min. rijzen. 

Leg de broodjes in de uitsparingen van de hete schaal. Bebloemen of invetten van de vorm hoeft niet. Giet 130ml heet water in de schaal. 

Bak de broodjes 20 min. op 220°C hete lucht tot ze mooi bruin en krokant zijn. 

Haal ze direct uit de schaal en laat op een rooster afkoelen. 



Reacties