Averbode abdijbrood



Onlangs zag ik deze all-in broodbakmix staan bij de nieuwe producten in de lokale AD Delhaize. Mijn nieuwsgierigheid werd getriggerd en die haalde het op mijn terughoudendheid om all-in bakmixen te gebruiken. Het Averbode abdijbrood wordt gebakken door La Lorraine. Het is een brood bestaande uit tarwebloem, speltbloem, rogge en haver. Veel meer dan wat water toevoegen was er
De mix kost 2,99€
niet nodig om dit brood te bakken.

Het deeg had heel wat meer voeten in de aarde nodig om te rijzen dan de rijstijden die op de verpakking vermeld staat. Aangezien er niet veel beweging in kwam in een weliswaar niet al te warme kamertemperatuur van 19°C heb ik uiteindelijk de rijsfunctie van mijn oven ingeschakeld om het brood te laten rijzen. Het bakken van het brood deed ik in de Emile Henry broodbakbol.

  • 500g All-in broodbakmix Averbode abdijbrood
  • 320ml lauw water 
Doe de broodbakmix in de mengkom en voeg het water toe. Giet niet al het water er meteen bij. Ik ondervond dat de voorgeschreven 320ml wat te veel was. 

Kneed in ongeveer 12 min. op lage stand tot een stevig maar homogeen deeg. 


Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat het deeg rijzen tot het in volume verdubbeld is. Dit nam 75 min. in beslag bij mij. 

Duw de lucht uit het deeg en vorm het tot een brood. Ik ondervond dat het deeg nogal stug was en niet zo makkelijk te vormen. 

Leg het brood met de naad naar boven in een rijsmandje en dek af met een propere linnen doek. Laat rijzen tot verdubbeling in volume. Dit duurde 60 min. bij mij in de oven met rijsfunctie. 

Verwarm de oven voor op 230°C hete lucht. 

Na de rijs keer je het brood om op de bodem van de broodbakbol. Ik vet of bloem mijn broodbakbol niet in, ik gebruik een rond herbruikbaar silicone bakmatje hiervoor. 


Veeg met een kwastje de overtollige bloem van het brood en maak met een scherp mesje een paar insnijdingen. 

Plaats de bol met gesloten deksel in de voorverwarmde oven en bak 35 min. Neem daarna het deksel eraf en laat nog een paar minuten verder bakken tot het brood de gewenste bruining heeft.

Laat afkoelen op een rooster.


Reacties