Kippenblokjes in curry met basmatirijst


Wanneer ik de keuze zou moeten maken tussen rijst, pasta of aardappelen dan was die rap gemaakt. Geef mij maar rijst. Licht verteerbaar en veelzijdig. De rijst kocht ik bij de Aziatische supermarkt. Ik zag eigenlijk door de bomen het bos niet meer en koos maar lukraak er een soort uit. Het betreft een basmatirijst met extra lange korrel. Dit gerechtje werd voor 2 personen gemaakt.

  • 400g kipfilet in blokjes
  • 250g champignons
  • 2 teentjes knoflook fijngeknepen
  • 1el bakgember (AH) of een stukje fijn geraspte verse gember
  • 1el kurkuma
  • 1el currypoeder (ik heb de Bombay variant van Pit Pit)
  • 1 fijngesnipperde sjalot
  • 200ml lichte culinaire room of kokosmelk
  • 200ml kippenbouillon 
  • peper en zout
  • kokosolie
  • 200g basmatirijst
Verhit een pan en voeg wat kokosolie toe. Doe de kipfiletblokjes in de pan en kruid met peper en zout. Bak ze snel langs alle kanten aan zodat ze een bruin korstje verkrijgen. Schep uit de pan en houd apart. 


Doe de fijngesnipperde sjalot en de look in de pan bij de bakresten. Doe de champignons erbij en de gember. Stoof gaar op een zacht vuurtje. Bestrooi met de kurkuma en het currypoeder en bak eventjes mee. 

Blus met de bouillon en roer alle aanbaksels ermee los. Voeg de kippenblokjes en de room toe en laat op een zacht vuurtje een tiental minuten sudderen tot de kip gaar is en de saus ingedikt. 

Ondertussen heb ik de rijst gestoomd in de microgolf. 

Serveer de rijst met de kip curry en versier eventueel met wat verse koriander. 

Reacties