Faluches du Nord (Frankrijk)


Ik heb ze al een paar keer klaar gemaakt en ze blijven toch mijn favoriete zachte broodjes. Aangezien ik graag experimenteer, heb ik nog eens een ander recept uitgetest. Het recept heb ik vanop het blog 'Quand Margot pâtisse'. Je bekomt er super zachte broodjes mee. Dit recept is voor 8 faluches.

  • 500g T55 tarwebloem
  • 180ml lauwe melk
  • 180ml lauw water
  • 10g zout
  • 30g verse gist of 10g droge gist
  • olijfolie
Doe melk en water bij mekaar en roer hierin de gist los. Laat 10 min. rusten. Doe de bloem en het zout in de kneedkom en voeg beetje bij beetje het gistmengsel toe. Kneed ongeveer 8 min. Je zal een redelijk kleverig deeg verkrijgen. Wanneer het te kleverig is kan je eventueel een scheutje olijfolie toevoegen en nog wat verder kneden. 

Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat 60-90 min. rijzen. 

Duw de lucht uit het deeg en verdeel in 8 gelijke porties (ca. 115g). Bol ze op en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Duw met de handpalm de bolletjes tot een platte schijf van ongeveer twee centimeter dikte. 

Roer een eetlepel olijfolie los met een eetlepel melk en bestrijk daarmee de broodjes. Dek af met vershoudfolie en laat 30 min. rusten.

Verwarm ondertussen de oven voor op 170°C boven- en onderwarmte. 

Bestrijk de broodjes nog eens met het olijfolie/melkmengsel en bestrooi ze met wat bloem. 

Bak in 10-15 min. tot ze gaar zijn. Het is de bedoeling dat de broodjes wit blijven.

Laat afkoelen op een rooster. 

Reacties