Rozijnenbollen




Bij het doorzoeken van mijn bloemvoorraad kwam ik deze zak Briovit tegen. Hoog tijd om deze eens uit te proberen. Ik besloot sandwichbollen te maken maar tijdens het rijsproces bedacht ik dat rozijnenbollen ook wel lekker zijn. Dus besloot ik de helft van het deeg zo te laten en bij de andere helft wat rozijnen toe te voegen. Briovit is een bloemsoort van Dossche Mills en bevat tarwe- en sojameel, melkpoeder, suiker en zout. Het wordt vooral gebruikt voor luxedegen zoals brioche, rozijnenbrood, sandwiches enz.

Met dit deeg maakte ik 8 rozijnenbollen en 8 sandwichbollen.
  • 500g Briovit
  • 35g verse gist of 12g droge gist
  • 240ml water
  • 50g zachte boter
  • 75g rozijnen
  • 1 losgeklopt ei voor de afwerking
Doe alle ingrediënten, behalve de rozijnen, in de kneedkom. Kneed in 10 min. tot een zacht en soepel deeg. Bol het deeg op en laat het op een met bloem bestoven werkplaats 20 min. rusten. Bedek de bol met een propere theedoek.

Verdeel het deeg in 2 gelijke delen. Kneed de rozijnen onder één helft van het deeg. Verdeel elke deegbol in 8 gelijke bolletjes. Indien je grotere broodjes wenst, kan je het deeg in 6 bolletjes verdelen.  Laat de bolletjes 5 min. rusten op je werkblad.

Duw de bolletjes plat en bol ze opnieuw stevig op. Leg de bolletjes op een met bakpapier beklede bakplaat. Dek de platen af met vershoudfolie wat je met olie ingewreven hebt. Dit voorkomt dat de folie aan het deeg gaat kleven tijdens het rijzen. 

Na 1 uur rijs, bestrijk je de bolletjes met het losgeklopt ei.

Verwarm je oven voor op 230°C onder- en bovenwarmte. 

Laat de bolletjes nog eens 20 min. rijzen. Bestrijk ze voor een tweede maal met het losgeklopt ei en bak ze in 10-12 min. af tot ze mooi bruin zijn. 

Laat afkoelen op een rooster.


Reacties