Brioche met braambessen en roomkaas vulling



Het was al een tijdje geleden dat ik nog eens een zoete brood variant had gebakken en nu had ik er toch wel eens zin in. Meestal kijk ik wat ik in mijn voorraad nog heb zitten en op basis daarvan probeer ik dan daar iets mee te bakken. Deze keer was mijn 'buit' een potje Philadelphia en zelfgemaakte braambessenconfituur.

Voor het deeg:
  • 300g bloem
  • 21g verse gist of 7g droge gist
  • 120ml lauw melk
  •  1 ei
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 60g zachte boter (ik nam 40g gewone boter+20g kramiekboter)
  • 65g suiker
  • 2g zout
Voor de vulling:
  • 1 potje Philadelphia of een andere roomkaas
  • 3el braambessenconfituur
Voor de afwerking:
  • 1 losgeklopt eigeel
  • 1el abrikozenjam losgeroerd met 1el water
  • glazuur
Doe de gist samen met de suiker in de lauwe melk en roer los. Laat dit 10 min. rusten. Voeg de rest van de ingrediënten voor het deeg toe en kneed tot een soepel deeg. Indien het deeg te kleverig is voeg je lepel per lepel wat extra bloem toe tot het deeg handelbaar is.


Doe het deeg in een met olie ingevette kom en dek af met plasticfolie. Laat op een warme tochtvrije plaats rijzen tot verdubbeling. 

Meng ondertussen de roomkaas met de braambessenconfituur. 

Duw de lucht uit je bol deeg en rol hem uit tot een rechthoekige lap van ongeveer 30x20cm. Verdeel de vulling over de lap deeg. Laat aan de randen ongeveer 4cm vrij. Rol de deeglap op langs de lange zijde.


Verdeel de rol in 7 gelijke stukken en schik ze in een ingevette bakvorm. Dek af met plastic folie en laat opnieuw rijzen tot verdubbeling van het volume. 

Verwarm de oven voor op 180°C onder- en bovenwarmte.

Bestrijk de brioche met het losgeklopte eimengsel en bak af tot ze gaar en bruin zijn gedurende 30-40min. Indien je merkt dat ze te snel bruin worden kan je ze bedekken met aluminiumfolie en zo verder laten garen.

Haal de brioche uit de oven en bestrijk onmiddellijk met de abrikozenconfituur wat je opgewarmd hebt. 

Laat een beetje afkoelen en verdeel de glazuur over de brioche. 

Reacties