Oergranenbrood



Onlangs zag ik deze oergranen bloemmengeling van Soubry in het schap liggen bij Colruyt en het sprak mij wel aan om deze eens uit te proberen. De mengeling bevat oa volkoren tarwemeel, gierst, amarant, boekweit en quinoa (rode en gele). Het broodkruim is grijzig maar wel luchtig en mals.

Ik besloot om nog eens de Römertopf van stal te halen om het brood in te bakken. Je kan ook een gietijzeren pot met deksel of een andere ovenbestendige schaal gebruiken. De Römertopf warm ik niet voor, laat ik niet in water inweken en ik bestuif de onderste schaal gewoon met bakspray. Als je op safe wil spelen, kan je ook bakpapier gebruiken om de schaal te bekleden.

  • 500g Soubry oergranen
  • 12g verse gist of 4g droge gist
  • 20g O'tentic durum desempoeder (facultatief)
  • 15g zachte boter of margarine
  • 8g zout
  • 280-300ml lauw water
Doe alle ingrediënten in de kneedkom en kneed in zo'n 12 min. tot een zacht en soepel deeg. De verpakking vermeldde 280ml water maar ik heb wat extra water toegevoegd omdat ik liever een zacht deeg heb.


Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette schaal. Dek de schaal af met vershoudfolie en laat op een warme en tochtvrije plaats rijzen tot verdubbeling (45-60 min.).

Duw de lucht uit het deeg en vorm tot een langwerpig brood. Leg het brood in de schaal van de Römtertopf en laat met gesloten deksel 40 min. rusten.

Zet de Römertopf in de koude oven en schakel die in op 240°C hete lucht.

Laat 40 min. bakken met gesloten deksel. Haal daarna het deksel weg en laat eventueel nog een paar minuten bakken tot de korst mooi gebruind is. 

Laat afkoelen op een rooster. 



Reacties