Ciabatta in de Emile Henry Ciabatta Baker



Toen er een mailtje in mijn mailbox terecht kwam met deze nieuwe Emile Henry bakvorm was ik direct verkocht. Ik heb al verscheidene niet zo goed geslaagde ciabatta pogingen achter de rug en vooral het vrije vormen op de bakplaat was niet altijd een succes. De eerste levering van deze bakvorm verliep nog in brokken en stukken maar vandaag mocht ik dan toch de vervangvorm op zijn geheel ontvangen. Het recept is dat wat bij de vorm zat.


  • 520g T55 tarwebloem
  • 5g verse gist
  • 300ml lauwwarm water (325ml voor mijn gebruikte bloem)
  • 35ml olijfolie
  • 10g zout
  • snufje suiker
Los de gist samen met het snufje suiker op in het lauwe water en laat 15 min. rusten. 

Vermeng de bloem met het zout in de kneedkom. Voeg het gistwater en de olijfolie toe en kneed 20 min. tot een soepel deeg. 

Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette kom. Dek af met vershoudfolie en een propere doek en laat 1 uur rusten.

Ontgas het deeg en stretch and fold een paar keer. Leg het deeg terug in de kom en laat opnieuw afgedekt 1 uur rusten op een warme tochtvrije plaats. 

Stretch het deeg met de vingers uit tot een rechthoek op je werkblad. Dek het deegstuk af en laat nog eens 1 uur rusten. 

Verwarm ondertussen de oven voor op 220°C hete lucht. 

Bestrooi het deeg met bloem en snijd het in de lengte door twee zodat je twee langwerpige rechthoekige vormen verkrijgt. Leg die in de uitsparingen van de bakvorm. Ik heb voor alle zekerheid een stuk bakpapier in de vorm gelegd. Zeker de eerste keren dat je een Emile Henry broodbakvorm gebruikt, kan het deeg aankleven tijdens het bakken. Goed bebloemen of bakpapier gebruiken is dus de boodschap. Naargelang je de vorm vaker gebruikt, zal die ingebakken geraken en zal de kans op aanklevend brood ferm verminderen. 


Bak met gesloten deksel deksel 20-30 min tot de ciabatta gaar is. Het is de bedoeling dat het brood licht gekleurd blijft.

Laat afkoelen op een rooster.

Heel tevreden met het resultaat, het brood is luchtig en lekker van smaak


Reacties

  1. Beste,

    Het is misschien een domme vraag maar kan je in deze vorm ook gewone stokbroden maken?

    Alvast bedankt 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Heleen, ik zie nu pas je bericht. De app werkte blijkbaar niet zo goed en nu komen alle reacties ineens tevoorschijn. Door het model van de vorm (2 brede rechthoekige uitsparingen) lijkt deze mij minder geschikt voor stokbrood. Je kan uiteraard wel het deeg van stokbrood gebruiken en er ciabatta stokbroden in bakken. Ik zou je hun baguettes bakvorm aanraden indien je stokbroodjes wenst te bakken. Het is hetzelfde principe van bakvorm maar het oog wil toch ook wat he.

      Verwijderen

Een reactie posten