No knead tarwe/griesmeel zadenbrood


No knead... ik wou het ook wel eens proberen. Het begon al fout, ik reduceerde het bloemgehalte naar een totaal van 400g maar ik vergat het vochtgehalte ook aan te passen. Gevolg: een vochtgehalte van bijna 100% en een onhandelbare brij als deeg. Met een deegschraper en fiks bebloemde handen er het beste van proberen te maken en toch iets wat op een brood gelijkt uit de oven gehaald. Conclusie: ik hou teveel van controle over de dingen en bijgevolg is deze werkwijze niks voor mij. Maar blij dat ik het toch eens geprobeerd heb.

  • 320g tarwebloem T55
  • 80g extra fijn griesmeel
  • 7g zout
  • 5g suiker
  • 2g verse gist
  • 380g water (maar eigenlijk had het dus 300g moeten zijn)
  • zaden naar keuze (ik koos voor stukjes geroosterde soja en pompoenpitten)
Zeef de bloem in een mengkom en voeg het zout toe. Lost de gist samen met de suiker op in het water en voeg bij het bloemmengsel. Roer met een houten lepel net lang genoeg tot de ingrediënten een geheel vormen. Dek de kom af en laat 11-13 uren rusten. 


Stretch&Fold je brood op een goed met bloem bestoven werkblad. Telkens je je brood gevouwen hebt, bedek je de bovenkant met een portie van de zaden. Gebruik de deegschraper om een ietwat rond brood van het deeg te vormen. Leg dit in een goed met bloem gestoven rijsmandje en laat 1 uur rijzen. 

Zet je pot met deksel in de oven en verwarm voor op 250°C.

Draai het mandje om op een stuk bakpapier en verplaats zo het brood naar de hete pot. Zet de pot in de oven en verlaag de temperatuur naar 200°C.

Bak 45 min., haal daarna het deksel weg en bak nog eens 15 min. Zet de oven af en laat de pot met brood nog 10 min. in de oven staan.

Haal daarna het brood uit de pot en laat afkoelen op een rooster. 




Reacties