Hotdogbroodjes mét en zonder worst

I

Ik kreeg een vraag om lege hotdogbroodjes te bakken. Ja je leest het goed, holle broodjes dus. Daar moest ik even over nadenken hoe ik dit het beste ging aanpakken en wat ik als vervanging voor de worst kon gebruiken zodat de holle ruimte niet ging dichtgaan tijdens het bakken. Zoals zo vaak bood Aliexpress soelaas in de vorm van evenwijdige canollibuisjes. Omdat ik, bij mislukking van het experiment, niet al mijn broodjes ging moeten weggooien, heb ik met de helft van het deeg gewoon gevulde broodjes gemaakt. Dit recept is genoeg voor 12 broodjes.

  • 6 canolli buisjes (lengte: 12,5cm, diameter: 2,5cm)
  • 6 Frankfurter worstjes
  • 325g tarwebloem T55
  • 30g suiker
  • 6g zout
  • 1 ei (koud)
  • 50g boter (koud)
  • 145g koude melk
  • 18g verse gist of 6g droge gist
  • 1 losgeklopt ei + 1 el water om af te strijken
  • zwarte sesamzaadjes
Doe alle ingrediënten voor het deeg in de kneedkom en kneed in ongeveer 15 min. tot een heel zacht en soepel deeg. Bol het deeg op en wrijf het in met wat olie. Leg het brood in een kom en dek die af met een vochtige handdoek. Laat 45-60 min. rijzen tot verdubbeling van het deeg.

Duw de lucht uit het deeg en verdeel in 12 gelijke porties van ongeveer 50g/stuk. Het deeg zal ietwat vettig aanvoelen en zal heel soepel zijn waardoor bewerking bijna als vanzelf gaat. 

Rol de porties uit tot lange strengen die ongeveer de dubbele lengte hebben van de worstjes of buisjes. Wikkel de streng er rond zoals een mummie en leg op een met bakpapier beklede bakplaat.

Dek af met vershoudfolie wat je met olie hebt ingesmeerd. Zo verhinder je dat de folie aan het deeg gaat kleven tijdens het rijzen. Laat 50 min. rijzen. 

Verwarm de oven voor op 175°C hete lucht.

Strijk de broodjes in met het losgeklopt ei en sprenkel er wat zaadjes over. 

Bak 20-25 min. tot ze mooi bruin zijn. De buisjes kan je gemakkelijk uit de nog hete broodjes halen.

Laat afkoelen op een rooster. 


Reacties