Sandwiches (België)


Wat houd ik van dit lichtzoet typisch Belgisch langwerpig broodje. Het is eigenlijk een luxebroodje,  ideaal om mee te nemen als lunch naar je werk bvb omdat het zo lekker mals blijft. Sandwiches en kaas, een perfect huwelijk. Het lukte mij maar niet om het bakken van dit broodje onder de knie te krijgen. Talrijke recepten heb ik uitgeprobeerd met evenveel mislukte pogingen. Tot ik dat uit het Belgisch Bakboek uitprobeerde. Eindelijk een recept dat wel klopt, simpel uitgelegd, perfect. Het Belgisch Bakboek is een boek vol traditie, een schat aan bak- en broodrecepten. Een boek dat het erfgoed aan Belgisch streekgebak niet verloren laat gaan. Ik ben dan ook heel blij dat ik van Stefan Elias de toelating kreeg om zijn recept met jullie te delen.
  • 420g tarwebloem
  • 180g melk
  • 50g verse gist
  • 1 ei
  • 40g zachte boter
  • 30g suiker
  • 8g zout
  • 1 losgeklopt ei
Verkruimel de gist en roer ze glad met de melk en het ei. Meng de bloem, de suiker, het zout en de boter door het deeg. Kneed gedurende 6 min. en laat 20 min. rusten op kamertemperatuur.

Verdeel het deeg in porties van 50g en bol ze op. Laat de bolletjes 5 min. rusten op je werkblad. Duw de bolletjes plat en vorm je sandwiches. 

Plaats de sandwiches op de bakplaat en laat ze 60 min. rijzen.

Strijk ze voorzichtig in met het losgeklopt ei en laat ze nog eens 10-20 min. rijzen.

Bak ze 7-8 min. in een voorverwarmde oven op 230°C.


Reacties

  1. Hartstikke goed gelukt! En bedankt voor het recept. Leuke blog naam trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een boek dat iedere hobbybakker in huis zou moeten halen. Duidelijke recepten die voor iedereen haalbaar zijn. Een mooi naslagwerk. Je sandwichen zien er trouwens heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik nu ook. Heel leerzaam boek. Dankje voor het compliment

      Verwijderen
  3. Echt heel leuke blog! Prachtige recepten die je deelt met ons! Als je zo doorgaat... hoe vind ik al die lekkere recepten terug?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het compliment, stimuleert om door te gaan. In de rechterkolom vind je alle recepten per maand terug. Er is ook een zoekfunctie op de pagina en laatste mogelijkheid is als je op een tag klikt, krijg je mooi alle recepten met dat thema na mekaar

      Verwijderen
  4. Zou het ook met droge gist net zo lekker zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog nooit met droge gist gebakken Nel maar ik zou niet weten waarom dat niet even lekker zou zijn

      Verwijderen
  5. Dank je om je blog met ons te delen volg je heel graag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je leuke reactie Alfrida. Fijn om feedback te krijgen

      Verwijderen
  6. Als ik drogen gist neem hoe veel moet dat dan zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe altijd het gewicht aan verse gist:3 dus 17g droge gist

      Verwijderen
  7. Tis mijn eerste x dat ik geprobeerd heb en ze zijn fantastis gelukt en heerlijk van smaak dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn om te horen. Het motiveert meteen om ze nog te bakken he

      Verwijderen
  8. Beste ik heb een vraag mag gewone tarwe bloem zijn van uit de winkel of is dat bloem om brood te bakken dank u

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tarwebloem is geschikt voor brood, wel oppassen dat je geen patisseriebloem gebruikt

      Verwijderen

Een reactie posten