Ovendonuts


Het basisrecept voor deze oven donuts vond ik op een Duitse webpagina via Pinterest nl ZimtkeksAppeltarte. Ik heb de hoeveelheden gehalveerd daar ik een bakvorm heb voor mini donuts. Donuts uit de oven... eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het eerder cakejes zijn dan donuts maar het bederft de pret niet van het maken en opsmullen.

  • 60g zachte boter
  • 60ml zonnebloemolie
  • 150g suiker
  • 2 eieren
  • 2tl vanille extract
  • rasp van 1 citroen
  • 250g natuuryoghurt (ik gebruikte Turkse yoghurt)
  • 380g bloem
  • 1tl bakpoeder
  • 1/2 tl baksoda
  • snufje zout
Afwerking:
  • fondantglazuur
  • ijssnoepjes
Warm de oven voor op 200°C onder- en bovenwarmte of 175°C hete lucht.

Klop de suiker luchtig samen met de boter en de olie. 

Voeg de rest van de ingrediënten toe en roer tot een stevig beslag. 


Vet de donutvorm goed in en verdeel met een lepel het beslag in de vormpjes. Vul ze voor ongeveer 3/4. 

Bak de donuts in 12-15 min. tot ze gaar en licht gebruind zijn. Laat ze afkoelen op een rooster. 

Dip ze in een kommetje met de fondantglazuur en daarna in een kommetje met de snoepjes.


Reacties