Marokkaans huisbrood (Marokko)



Voor dit broodrecept heb ik mij laten inspireren door Mania Nassri. Aangezien ik niet zo handig ben met degen met een groot vochtgehalte heb ik het aandeel water gereduceerd zodat het voor mij beter bewerkbaar werd. In het oorspronkelijke recept van Mania gaat er ook yoghurt in maar die had ik nu niet in huis (behalve fruityoghurt) en als risicopatiënt vond ik het niet opportuun om in deze coronatijden daarvoor een verplaatsing naar de supermarkt te doen.

Het recept heb ik omgerekend naar 3 ronde (vlaai)vormen met een diameter van 24cm. Deze bakvormen zijn vervaardigd uit blauwstaal en heb ik aangekocht bij het Limburgs Bakwinkeltje Voor eerste gebruik was je vormen in blauwstaal eerst uit met heet water (zonder detergent), goed afdrogen en dan laat je ze inbakken voor een uur in een oven van 200°C. Na afkoeling vet je ze in met een beetje boter op een stukje keukenrol. Voor elke bakbeurt vet je de vormen goed in. Na het bakken moet je ze niet afwassen maar gewoon schoonvegen met keukenpapier.

  • 400g tarwebloem
  • 200g fijn griesmeel
  • 25g verse gist of 8g droge gist
  • 12g zout
  • 1tl suiker
  • 30g melkpoeder
  • 60ml zonnebloemolie
  • 380ml lauwwarm water
  • extra griesmeel om te bestrooien
  • 3 platte ronde vormen (vlaai) 24cm
Doe de gist in de kneedkom. Bedek met de bloem en het griesmeel. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed 5 min. op de traagste snelheid. Wanneer alle ingrediënten zijn opgenomen schakel je over naar een iets hogere stand en laat je het deeg nog eens 10 min. kneden. 

Bol het deeg op en plaats het in een met olie ingewreven kom. Dek af met vershoudfolie en laat op een warme plaats rijzen tot verdubbeling (45-60 min.).

Ontgas het deeg en verdeel in drie gelijke porties. Maak er bolletjes van en bestrooi ze met wat griesmeel. Laat het deeg een paar minuutjes ontspannen op je werkblad. Vet ondertussen de bakvormen in met boter. Dit mag royaal gebeuren. 

Duw de bolletjes wat plat en leg in de bakvormen. Duw ze helemaal plat over de hele bodem van de vormen. Bestrooi met nog wat griesmeel en laat afgedekt onder een propere doek 35 min. rijzen. 


Verwarm de oven voor op 200°C. 

Duw met de steel van een houten lepel een gaatje in het midden van de broden en bak ze af in ongeveer 15-20 min. tot ze mooi bruin zijn. 

Laat afkoelen op een rooster onder een propere doek.




Reacties