Broodpudding pancakes


Nostalgische gedachten dwalen uit naar mijn moeder terwijl ik dit recept uitschrijf op mijn blog. Mijn  moeder bakte broodpudding altijd in kleine individuele hoopjes in de pan ipv op zijn geheel in de oven. Normaal maak ik de basis op het gevoel maar om het met jullie te kunnen delen heb ik alles netjes afgewogen deze keer. Heb je geen pancakes pan? Geen probleem, schep dan gewoon met behulp van twee lepels een hoopje brij in de pan en duw een beetje plat.

  • 450g oud brood (cake, gebak, koeken, ...)
  • 500ml melk
  • 2 eieren
  • 50g donkerbruine suiker (afhankelijk van hoeveel zoet gebak/brood je gebruikt, kan dit wat meer of minder zijn)
  • 1 zakje vanillepuddingpoeder (custardpoeder)
  • 2 opgehoopte eetlepels bloem
  • handvol rozijnen
Verscheur het oud brood in stukken in een kom en overgiet met de melk. Laat zo'n 15 minuten inweken zodat de melk goed opgenomen wordt door het brood. 

Plet met een pureestamper het brood tot je een brij zonder grove stukken verkrijgt. 

Roer met een houten lepel de rest van de ingrediënten onder de brij.

Verhit een pancakespan (of koekenpan) op het vuur met een klein klontje boter. 

Lepel in elke holte wat van de brij en duw wat plat met de bolle kant van de lepel. 


Bak op matig vuur tot je merkt dat de onderkant vast is geworden en mooi gebruind. Flip de broodpudding om en bak ook de andere kant mooi gaar en bruin. 


De broodpuddings zijn het lekkerst als ze nog warm zijn, zo uit het vuistje. Andere toevoegingen zijn niet meer nodig.


Reacties