West-Vlaamse lukken (België)


Ik ben al een paar jaar op zoek naar het typische lukkenijzer om dit West-Vlaams streekproduct te kunnen bakken maar dit is praktisch onvindbaar. Behalve een (veel te duur) professioneel ijzer ben ik die nog nergens tegen gekomen. Als alternatief kocht ik mij een ijshoorntjesijzer van Severin en bakte de wafeltjes hierin. Het recept komt uit een knipseltje van de Krant van West-Vlaanderen. Normaal moet je sigaartjes van je deeg rollen voor je ze begint te bakken maar ik had enkel patisserieboter in huis en deze blijft altijd zacht (ook in de koelkast). Daardoor was het deeg niet hard genoeg om te kunnen rollen en heb ik mij beholpen met twee lepels om zo telkens een schepje deeg op het ijzer te doen.

  • 200g blonde cassonade suiker (of lichtbruine basterdsuiker)
  • 200g kristalsuiker
  • 500g patisseriebloem (T45)
  • 250g boter of margarine
  • 4 eieren
  • snufje zout
  • scheutje Grand Marnier (of Brandy of een andere likeur naar smaak)
Roer de beide suikers samen met de boter tot een zachte massa. 

Roer hier één voor één de eieren onder alsook de likeur en het snufje zout. 

Zeef de bloem boven de kom en meng onder het beslag. Dek de kom af en laat minimum een uur (maar liefst een hele nacht) opstijven in de koelkast. 

Verwarm het wafelijzer. Indien het deeg genoeg gehard is kan je sigaartjes rollen ervan en zo één voor één bakken. Zoals ik eerder schreef was mijn boter niet genoeg gesteven dus heb ik met behulp van twee lepels een bolletje deeg op het ijzer gedaan. 

Leg de wafels onmiddellijk op een rooster te koelen. De wafeltjes worden hard en krokant tijdens het afkoelen. Bewaar ze in een blikken koekjestrommel. 


Reacties