Challah met parelsuiker en gebroken amandelen (Israel)


Toen ik de Aardbeienrolls maakte had ik flink wat deeg teveel en besloot ik om de overschot na de eerste rijs in te vriezen. Gisterenavond haalde ik het deeg uit de diepvries en liet het overnacht ontdooien in de koelkast. Vanmorgen ging ik dan aan de slag om dit vlechtbrood ermee te maken.

  • 750g briochedeeg
  • 100g parelsuiker P4
  • Handvol gebroken amandelen
  • 1 ei losgeklopt met een lepel water
  • 1el abrikozenconfituur
Haal het deeg uit de koelkast en kneed het door met de hand tot het soepel is.

Verdeel de parelsuiker over het deeg en kneed het er goed in.

Snijd het deeg in drie gelijke stukken en rol die uit tot drie strengen van gelijke lengte.

Maak een vlecht met de drie strengen en leg die op een met bakpapier beklede bakplaat. Dek af met een propere doek.


Verwarm de oven voor op 200 graden.

Bestrijk de vlecht met het losgeklopt ei en strooi er de amandelstukjes over.


Bak af in 40 min. Halfweg de baktijd verlaag je de temperatuur naar 180 graden.

Warm de abriokozenconfituur die je met 1 lepel water hebt losgeroerd, in de microfolfoven gedurende 40 sec. op 1000W.

Smeer de vlecht in met het warme abrikozenmengsel.

Laat afkoelen op een rooster.

Reacties