Bignou met muesli


Bignou is een bloemmengeling van Dossche Mills. Het bestaat uit tarwebloem, roggebloem en gedroogde roggedesem. Mijn zus had een pak Quaker havermoutmuesli verkeerdelijk gekocht en ze vroeg aan mij of ik daar iets mee kon aanvangen. Tuurlijk, dan maken we er toch brood mee!

  • 500g Bignou
  • 12g verse gist of 4g droge gist
  • 320ml lauw water
  • 8g zout
  • 25g vetstof (ik gebruikte smout)
  • 80g havermoutmuesli
Verbrokkel de gist in het lauwe water en los op. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed in 12min. tot een soepel deeg. Bol het deeg op en plaats het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat 45min. op een warme plaats rijzen of tot verdubbeling van het volume.

Duw de lucht uit het deeg en vorm een langwerpig brood. Doe het brood in de Emile Henry rechthoekige bakvorm. Ik spuit altijd de onderkant van deze vorm in met wat bakspray. Zet het deksel op de vorm en laat opnieuw 45min. rijzen. 

Bestuif de bovenkant van je brood met wat bloem en maak wat insnijdingen met een mesje. Plaats de vorm met deksel in een voorverwarmde oven van 230°C hetelucht.

Bak het brood 35min. met deksel, haal het deksel eraf en laat nog een 5-tal minuutjes verder bakken tot het een mooie bruine korst heeft.

Ontvorm het brood onmiddellijk en laat het afkoelen op een rooster.

 

Reacties