Square burgerbuns


Onlangs vond ik (na lang zoeken) eindelijk zo'n grote rechthoekige fishsticks waarmee ik fishburgers à la Quick wil maken. Nu had ik de vis, nu nog de broodjes. Meteen ook een eerste test met mijn nieuwe keukenmachine namelijk de Maxima MPM7 planeetmenger

Ik was niet zo tevreden over mijn Bosch Mum en dan specifiek bij het kneden van kleine hoeveelheden deeg. Meestal draaide hij er overheen waardoor ik naar manueel kneden moest overschakelen. Na lang opzoekwerk en toch wel veel goede reviews te hebben gelezen, viel mijn keuze dus op deze Maxima. Wat was ik verwonderd door het fluisterstille kneden van dit monster. Het deeg krulde ook niet omhoog langs de deeghaak en was na ongeveer 14 min. kneden voltooid. Kortom een zeer goede eerste test.

  • 400g tarwebloem T55
  • 100g fijn griesmeel
  • 30g verse gist of 10g droge gist
  • 1 losgeklopt ei
  • 300ml lauwe melk
  • 8g zout
  • 75g roomkaas (je kan dit ook vervangen door zachte boter)
Doe alle ingrediënten in de kneedkom en kneed tot je een zacht en soepel deeg verkrijgt. Bol het deeg op en leg het in een met olie ingewreven kom. Dek af en laat op een warme en tochtvrije plaats rijzen tot verdubbeling (45-60 min.)


Duw het deeg wat plat en rol uit tot een dikke rechthoekige plak. Versnijd in rechthoekjes en leg de deegtukjes op een met bakpapier beklede bakplaat. 

Dek af met een propere linnen doek en laat 45 min. rijzen.

Verwarm de oven voor op 190°C onder- en bovenwarmte

Bestrijk de broodjes met een losgeklopt ei en bestrooi met sesamzaadjes. 

Bak in ongeveer 18 min. gaar en mooi bruin. 

Laat afkoelen op een rooster. 

Reacties