Sinaasappel brioche

Lang geleden dat ik nog eens een brioche maakte en ik had er wel zin in. Ik had wat deeg te veel (of mijn vorm was te klein) en dus heb ik er nog als extra een kleine brioche bij gemaakt. De banketbakkersroom maak ik altijd daags voordien en laat ze dan gewoon in de koelkast staan tot ik ze nodig heb.

Banketbakkersroom:

  • 250ml melk
  • 50g suiker
  • zeste van 1 sinaasappel
  • sap van 1/2 sinaasappel
  • 2 eidooiers
  • 30g maïzena
Breng de melk samen met het sinaasappelsap en de zeste aan de kook in een pannetje op het vuur. Roer ondertussen in een kommetje de eidooiers samen met de suiker tot een ruban. Roer er de maïzena onder. Giet een pollepel van de hete melk bij de eidooiers en roer goed onder mekaar. Doe dit mengsel nu bij de rest van de hete melk en breng al kloppend opnieuw aan de kook tot ze mooi ingedikt is. Giet over in een kommetje en dek het oppervlak af met vershoudfolie. Zet in de koeling tot gebruik. 

Deeg:
  • 400g tarwebloem
  • 21g verse gist of 7g droge gist
  • 2 eieren
  • 100g zachte boter
  • 1tl zout
  • 50g suiker (ik gebruikte Zusto)
  • 100g lauwe melk
  • om te doreren: 1 ei losgeklopt met 1el melk
Vulling:
  • banketbakkersroom
  • handvol rozijnen geweld in Grand Marnier
Afwerking:
  • 1el sinaasappeljam losgeroerd met 1el water
  • fondantglazuur
  • reepjes gekonfijte sinaasappel
Doe alle ingrediënten behalve de zachte boter in de kneedkom. Kneed tot je een samenhangend geheel verkrijgt. Voeg daarna al knedend beetje bij beetje de zachte boter toe. Kneed tot je een zacht en soepel deeg verkrijgt. 

Bol het deeg op en leg het in een kom, bestuif met wat bloem en laat afgedekt rijzen tot verdubbeling (90min. ongeveer)

Ontlucht het deeg en rol het uit tot een rechthoek. Roer de banketbakkersroom nog eens goed door en smeer ze uit over de deeglap. Verdeel de gewelde en uitgelekte rozijnen erover. 

Rol langs de lange kant het deeg op en versnijd in stukken van 4 cm breed. 

Bekleed een springvorm met bakpapier en schik de deegstukken op hun platte kant op de bodem. Laat wat ruimte tussen de deegstukken. 

Dek de vorm af en laat 60 min. rijzen. 

Verwarm de oven voor op 180°C onder- en bovenwarmte. 


Smeer de brioche in met het losgeklopt ei en bak ongeveer 35-40 min. tot het brood mooi gebruind en gaar is. 

Warm de sinaasappeljam + water een minuutje op in de microgolf en bestrijk er de brioche mee in direct nadat hij uit de oven komt. 

Laat de brioche afkoelen in de bakvorm. 


Wanneer de brioche afgekoeld is haal je hem uit de vorm en versier je hem met de fondantglazuur en gekonfijte sinaasappelreepjes. 



Reacties