Zwarte Zee tijgerbroodjes



Ik had hier nog een onaangeroerd potje black-sea tijgerpasta staan en het werd eens tijd om dit uit te proberen. De pasta kocht ik HIER Het is een tijgerpasta met peper, zout en kruiden dus ik vermoed dat ze de link gelegd hebben met het streepjespatroon van een tijgergarnaal om de naam te bedenken. Aangezien het om een kruidig korstje gaat, heb ik maar de helft van de broodjes ermee bestreken. De andere helft van de broodjes kunnen dan met zoet beleg verorberd worden. Zo is er voor elk wat wils.

Voor 10 broodjes:
  • 670g pistoletbloem (sterke bloem voor krokant brood)
  • 21g verse gist of 7g droge gist
  • 425g koud water
  • 12g zout
  • 25g smout of zachte boter
  • tijgerpasta om af te werken
Roer de gist los in het koude water. Voeg de bloem, smout en zout toe en kneed tot je een zacht ietwat kleverig deeg verkrijgt. 

Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette kom. Laat afgedekt met vershoudfolie rijzen tot het in volume verdubbeld is. Vandaag bij een warme buitentemperatuur was dit 35 min. bij mij. 


Verdeel het deeg in 10 gelijke deegstukken. Bol ze op en laat ze onder een stuk vershoudfolie op een met bloem bestoven werkblad 15 min. rusten. 


Vorm tot ovale broodjes en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Besmeer de helft van de broodjes met de tijgerpasta. Dit kan je doen met behulp van een lepel of met een kwast. 

Dek af met een stuk bakpapier en laat rijzen tot ze dubbel zo groot zijn. 


Verwarm je oven voor op 220°C.

Bak 20 min. met stoom tot de broodje mooi bruin zijn. 

Laat afkoelen op een rooster.


Edit: Wat de tijgerpasta betreft, is het sop de kolen niet waard. Behalve wat kruiding voegt het geen enkele (decoratieve) waarde toe aan het brood. Maak gewoon zelf je tijgerpasta dan heb je tenminste nog een mooi motief.

Edit 2: ik vergat de gewone broodjes in te snijden 😤

Reacties