Haverbrood met wortelen

Een experimentje die wonderwel goed is uitgedraaid. Ik had wat wortelen over die ik heb verwerkt in dit brood want ach weggooien is toch een zonde? De oranje stukjes in het brood ogen niet alleen mooi, ze zorgen nog voor extra smaak en vitamines. Het brood bakte ik in de grote Emile Henry bakvorm maar je kan ook een grote ovenschaal met deksel, een cocotte of een Römertopf gebruiken. Heb je geen havermeel  dan kan je havermout fijn vermalen met je keukenmachine.  

Edit: nadat enkele groepsleden het brood probeerden na te maken met zelf gemalen havermout en ik de opmerking kreeg dat het niet lukte, heb ik de website van de fabrikant opgezocht naar meer informatie omtrent dit havermeel. Daar las ik dat ze er tarwegluten aan toegevoegd hebben en mout. Dus ik zou aanraden indien je werkt met zelf gemalen havermeel, dat je daar de helft van de hoeveelheid vervangt door tarwebloem en/of tarwegluten toevoegt indien je dit voor handen hebt. 

  • 650g Floraplus bloem (havermeel)
  • 25g verse gist of 12g droge gist
  • 10g zout
  • 350ml lauw water
  • 40g zonnebloempitten
  • 200g geraspte wortelen
Doe alle ingrediënten in de kneedkom en kneed op stand 2 tot een soepel, ietwat kleverig, homogeen deeg. 

Bol het deeg op en doe het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat op een warme tochtvrije plaats rijzen tot verdubbeling in volume (45-60 min.)

Duw de lucht uit het deeg en vorm tot een langwerpig brood. Spuit je bakvorm in met bakspray en leg het brood in de bakvorm. Doe het deksel erop en laat opnieuw 45 min. rijzen. 

Verwarm de oven voor op 240°C hete lucht. 


Bestrooi de bovenkant van je brood met wat roggebloem en maak met een scherp mesje een aantal insnijdingen. 

Bak het brood 35 min. met gesloten deksel. Neem daarna het deksel er af en laat nog 5-10 min. verder bakken tot het brood de gewenste bruining heeft. 

Laat afkoelen op een rooster. 




Reacties